Takaisin

5 hyvää syytä, miksi kävellä myös talvella

5 hyvää syytä, miksi kävellä myös talvella

Julkaistu 13.12.2018

 

  1. Annat lahjan ilmastolle. Jokainen suomalainen liikkuu kotimaassa keskimäärin 41 km, joka päivä, kun otetaan huomioon niin työ-, koulu- kuin vapaa-ajan matkatkin. Tästä yli kolme neljäosaa tehdään henkilöautolla. Polkupyörällä tai jalkaisin liikutaan vain 4 % matkoista! Jokainen kävellen tekemäsi matka on pois liikenteen päästöistä ja näin lahja ilmastolle. (Lähteet: Liikenneviraston Henkilöliikennetutkimus 2016 ja VTT:n LIPASTO)

  2. Saat lisää vapautta elämääsi. Kävellessä voit itse vapaasti päättää, millä vauhdilla etenet ja kuinka paljon haluat käyttää aikaa paikasta toiseen siirtymiseen. Voit myös valita itse matkaseurasi – kaipasitpa sitten omaa rauhaa, taustamusiikkia, lemmikin seuraa tai juttutuokiota ystävän kanssa. Ruuhkatkaan eivät häiritse jalkaisin liikkujaa niin paljon kuin pyörien tai kiskojen varassa liikkuvia.

  3. Hoidat terveyttäsi. Säännöllinen kävely vilkastaa verenkiertoa, vahvistaa lihaksia ja luustoa, parantaa hapenottokykyä, alentaa verenpainetta ja kolesteroliarvoja, helpottaa painonhallintaa, parantaa unen laatua ja ehkäisee monia sairauksia. (Lähde: UKK-instituutti)

  4. Kirkastat katseesi. Kävely vahvistaa keskivartalon ja jalkojen lihaksia, ja kohentaa näin ryhtiä. Myös tasapainoaistille se tekee hyvää. Raitis ilma ja liikkumisen aiheuttama hengityksen voimistuminen tuovat eloa ja väriä kasvoille. Kävely rentouttaa ja virkistää yhtä aikaa. Se lisää endorfiinien tuotantoa aivoissa, joten tunnet itsesi pirteämmäksi ja hymy on herkemmässä kuin ilman liikuntaa. (Lähde: UKK-instituutti ja Harvard Health Publishing)

  5. Voit valita tyylisi. Käveleminen ei maksa mitään. Et tarvitse kalliita varusteita – sään mukainen pukeutuminen ja hyvät jalkineet riittävät. Liukkailla talvikeleillä kenkien päälle sujautettavat liukuesteet ovat toki suositeltavat ja kävelysauvoistakin voi saada turvaa tasapainon säilymiseen. Sauvoja käyttämällä saat liikuntaa myös ylävartalon lihaksille. Muistathan pimeällä heijastimet!

Lisätiedot:
Kestävän liikkumisen asiantuntija Tytti Viinikainen, Liikennevirasto, puh. 029 534 3920, tytti.viinikainen@liikennevirasto.fi

Verkossa aiheesta lisää: