Helsinki–Riihimäki-ratahanke

Ratahanke Käynnissä Uusimaa

Helsinki–Riihimäki-ratahankkeessa luodaan edellytykset sujuvammalle liikenteelle Suomen vilkkaimmin liikennöidyllä rataosuudella. Hankeen myötä liikenne toimii paremmin, henkilöjunaliikennettä voidaan lisätä ja tavarajunaliikenteen kilpailukyky paranee. Hanke toteutetaan kolmessa vaiheessa.

Kesäinen maisema, juna kulkemassa rautatiesillalla. lehteviä pensaita.

Hankkeen perustiedot

Hankkeen perustiedot


Aikataulu
2015-2030
Urakoitsija
Hankealueen kunnat ja kaupungit, Fintraffic, HSL ja VR-Yhtymä
Kustannukset
546 milj. € *
Tilaaja
Väylävirasto
Tavoitteet
  • Parantaa pääradan toimintavarmuutta.
  • Lisätä rataosan kapasiteettia.
  • Vähentää rataosan häiriöherkkyyttä.
  • Keravan tavararaide: valmis 2017
  • Lisäraide Ainola–Purola: valmis 2019
  • Riihimäen henkilöratapiha: valmis 2021
  • Tikkurilan ratapiha valmis 2024
  • Kytömaa–Ainola lisäraiteet ja Ainolan asema 2023–2026
  • Purola–Jokela lisäraiteet 2024–2028
  • Hyvinkää–Riihimäki lisäraiteet 2025–2030

Ajankohtaista hankkeessa – kesän junamatkoihin muutoksia Ainolassa, Järvenpäässä ja Saunakalliossa

Kesä 2025 on Helsinki–Riihimäki-ratahankkeen tähän mennessä vilkkain rakentamiskausi. Töillä parannetaan junaliikenteen toimintavarmuutta ja vähennetään häiriöherkkyyttä etenkin työmatkalaisten kannalta tärkeällä rataosuudella. Kesän aikana rakennetaan lisäraiteen vaatimia rakenteita ja tehdään turvalaitejärjestelmän käyttöönottoon liittyviä tarkastuksia. Viimeisellä jaksolla tehdään muun muassa vaihteiden asennuksia ja siirretään Ainolan aseman alikulkukäytävän läntinen silta paikoilleen.

Kesän 2025 ratatyöt aiheuttavat poikkeusjärjestelyjä asemilla eri ajanjaksoina. Junamatkustajien kannattaa huomioida tulevat poikkeusjärjestelyt hyvissä ajoin.

Katso tästä koostekuva asemien poikkeusjärjestelyjen aikatauluista.

Ainola: läntinen laituri poistuu käytöstä – osa kesästä ilman junapysähdyksiä

Ainolan läntinen laituri (laituri 1) poistetaan käytöstä koko kesäaikataulukauden ajaksi 16.6.–10.8. Käytössä olevan laiturin (laituri 4) osoite on Viulukonsertonkatu 7. Aseman ollessa kokonaan suljettuna lähin asema on Järvenpää.

Poikkeusaikataulut Ainolan asemalla:

    16.6.–29.6. käytössä laituri 4 (molempiin suuntiin).
    30.6.–11.7. käytössä laituri 4 Helsingistä tultaessa – junat Helsingin suuntaan eivät pysähdy Ainolassa.
    12.–24.7. junat eivät pysähdy Ainolassa.
    25.7.–27.7. käytössä laituri 4 (molempiin suuntiin).
    28.7.–10.8. supistettu R-junaliikenne, osa junista ei pysähdy Ainolassa.  


Grafiikassa Ainolan aseman poikkeusjärjestelyt 16.6.–10.8.2025. Lisätiedot tekstissä.

Ainolan aseman poikkeusjärjestelyt. Klikkaa kuvaa sen suurentamiseksi.

Järvenpää ja Saunakallio: muutoksia laitureilla ja aikatauluissa

    16.–29.6. käytössä laiturit 3 ja 4.
    30.6.–11.7. käytössä laiturit 1 ja 4.
    12.7–13.7. Supistettu R-junaliikenne: Lauantaina 12.7. klo 5.30–8.00 ja sunnuntaina 13.7. klo 5.30–9.30 Järvenpäässä ja Saunakalliossa ei pysähdy junia ollenkaan. Korvaava bussiyhteys liikennöi Keravan ja Saunakallion välillä.  

Grafiikkakuva esittää Järvenpään aseman poikkeusjärjestelyt kesäkuun 16. päivästä elokuun 10. päivään. Tiedot sivun tekstissä.
Järvenpään aseman poikkeusjärjestelyt. Klikkaa kuvaa sen suurentamiseksi.


Grafiikkakuva esittää Saunakallion aseman poikkeusjärjestelyt kesäkuun 16. päivästä elokuun 10. päivään. Tiedot sivun tekstissä.
Saunakallion aseman poikkeusjärjestelyt. Klikkaa kuvaa sen suurentamiseksi.

Korvaavia bussiyhteyksiä yöliikenteessä

Kesän aikana toteutetaan myös yöaikaisia rakennustöitä, joiden aikana T- ja R-junia korvataan linja-autoilla.

    Kerava–Jokela-välillä bussit liikennöivät öisin 16.6., 28.6., 30.6., 12.7., 14.7. ja 25.7.
    Kerava–Riihimäki-välillä bussit kulkevat öisin 3.6., 8.7. ja 5.8.

Tarkemmat aikataulut ja mahdolliset lisämuutokset löytyvät VR:n matkahausta. Tiedot voivat päivittyä, joten oman matkan suunnittelu kannattaa tehdä hyvissä ajoin.

Kohti parempaa päärataa

Rataosa Helsingin ja Riihimäen välillä on junamääriltään Suomen vilkkaimmin liikennöity. Se on osa maan vanhinta, yli 160 vuotta sitten rakennettua päärataa.

Rataosalla kulkee päivittäin muun muassa:

  • Helsingistä Riihimäen ja Lahden suuntiin liikennöivä lähiliikenne
  • Tampereen suuntaan ja Lahden oikoradalle suuntautuva kaukoliikenne
  • Vuosaaren, Sköldvikin ja Hangon radalta pääradalle suuntautuva tavaraliikenne.

Hankkeen valmistuttua Helsingin ja Riihimäen välinen rataosa tulee olemaan täydeltä matkaltaan vähintään neliraiteinen. Lisäraiteilla kasvatetaan rataosan kapasiteettia ja häiriönsietokykyä. Seisakkeilla tehtävillä muutoksilla parannetaan palvelutasoa ja esteettömyyttä sekä lisätään junaliikenteen houkuttelevuutta.

”Rataosan toimintavarmuus paranee, henkilöjunaliikennettä on mahdollista lisätä ja tavaraliikenteen kilpailukyky kohenee.”

Työntekijöitä rata-alueella rakentamassa, kuva: Jussi Pajunen

Hanke rakennetaan kolmessa vaiheessa

Parhaillaan käynnissä on hankkeen toinen vaihe. Käynnissä olevista, tulevista sekä jo valmistuneista työvaiheista on tietoa tarkemmin paikkakuntakohtaisilla alasivuilla.

HelsinkiRiihimäki-ratahankkeen kolmen vaiheen toteuttamisaikataulut.

1. vaihe: valmistunut. Vaihe keskittyi liikennepaikkojen parantamiseen vuosina 2015–2024

2. vaihe: lisäraiteet Kerava–Järvenpää ja Järvenpää–Jokela

Toisessa toteutusvaiheessa, vuosien 2020–2028 aikana, rakennetaan lisäraiteet Keravan ja Järvenpään sekä Järvenpään ja Jokelan välille. Keravan ja Jokelan välille muodostuu noin 20 kilometriä pitkä neliraiteinen rataosuus. Keravalla tavaraliikenneraidetta jatketaan Sködvikinradalta Lahden oikoradan suuntaan. Hyvinkäältä Riihimäen suuntaan Arolammille saakka rakennetaan läntinen lisäraide. Lisäksi tehdään muutoksia siltoihin, turva- ja sähköratalaitteisiin ja meluntorjuntaan.

3. vaihe: ratasuunnitelma hyväksytty

Kolmannesta vaiheesta on valmistunut ratasuunnitelma, joka on hyväksytty tammikuussa 2024. Kolmannessa vaiheessa on tarkoitus rakentaa lisäraiteet edelleen Jokelasta Riihimäelle.

Ratasuunnitelmassa esitetään Tuusulan Jokelan ja Riihimäen välille:

  • kahta lisäraidetta
  • tavaraliikenteen raiteen ylikulkusiltaa neljän pääradan raiteen yli Hyvinkään pohjoispuolelle
  • siltoihin, turva- ja sähkölaitteisiin ja meluntorjuntaan tehtäviä muutoksia ja täydennyksiä.

Kolmannesta vaiheesta voi lukea Pasila–Riihimäki-hankesivulta.

Hankkeen kustannukset

* Helsinki–Riihimäki-hankkeen 1. vaiheen kustannusarvio on 163 milj. € ja 2. vaiheen 383 milj. €. Hanke on Euroopan Unionin osarahoittama.

Tämän julkaisun sisällöstä vastaa yksin Väylävirasto, eikä se välttämättä vastaa Euroopan unionin mielipidettä.

Hankkeen kuvat Flickr-kuvapalvelussa

Kuvia Helsinki–Riihimäki-ratahankkeelta joulukuussa 2024. Kuvat ovat median vapaasti käytettävissä hankkeesta viestittäessä. Kuvaajatiedot mainittava. Tutustu hankkeen kaikkiin Flickr-kuvakokoelman kuviin tämän linkin kautta.

 

Lisätietoa

Seuraa hanketta Facebookissa

Tilaa hankkeen uutiskirje

Katso hankkeen kuvia Flickr-kuvapalvelussa

Lue lisää hankkeen kolmannesta vaiheesta Pasila–Riihimäki-radan välityskyvyn parantaminen

Ajankohtaista

Takaisin Helsinki–Riihimäki -ratahanke: meluntorjunta vilkkaan radan varrella on vaativaa työtä

Helsinki–Riihimäki -ratahanke: meluntorjunta vilkkaan radan varrella on vaativaa työtä

Julkaisuajankohta 16.6.2025 13.30
Helsinki–Riihimäki -ratahanke: meluntorjunta vilkkaan radan varrella on vaativaa työtä

Järvenpään alueella Helsinki–Riihimäki-ratahankkeessa on valmistunut uusia meluseiniä, jotka parantavat ympäristön turvallisuutta ja viihtyisyyttä vilkkaasti liikennöidyn radan läheisyydessä.

Helsinki–Riihimäki-hankkeessa rakennetaan ensimmäisen ja toisen vaiheen aikana yhteensä noin 15 kilometriä melusuojausta, noin 35 miljoonan euron arvosta. Uutta meluseinää on nyt noussut radan itäpuolelle Ristinummen ja Lustikullan välille. Seuraavaksi rakennetaan radan länsipuolta. 

Meluseinät ovat osa ratahankkeen mittavaa meluntorjuntaohjelmaa. Seiniä rakennetaan niille rataosuuksille, joilla melun hillitseminen on arvioitu tarpeelliseksi ympäristövaikutusten arvioinnin ja melumallinnusten perusteella. Neliraiteisen ratakäytävän suunnittelu asettaa erityisiä haasteita meluntorjun-nalle, sillä junat kulkevat leveällä alueella ja usealla raiteella.

”Meluntorjunta on tärkeä osa hanketta, mutta samalla aihe, johon liittyy paljon odotuksia ja erilaisia näkemyksiä. Ratkaisut perustuvat aina lainsäädäntöön, asiantuntija-arvioihin ja suunnitteluperusteisiin. Radan läheisyydessä junien ääniä ei voida täysin poistaa, mutta meluseinät auttavat hillitsemään erityisesti kaikkein häiritsevimmät melupiikit ja vähentämään melun kuormittavuutta lähialueen asukkaiden arjessa”, sanoo projektipäällikkö Riitta Parviainen Väylävirastosta.

Vanhoilla asuinalueilla meluntorjunta suunnitellaan tapauskohtaisesti osana ratahankkeen vaikutustarkasteluja. Jos melumallinnusten perusteella todetaan suojaustarvetta – esimerkiksi siksi, että liikenne on vuosien varrella lisääntynyt tai aikaisemman kaavoituksen aikana ei ole arvioitu meluvaikutuksia – suunnitellaan alueelle erikseen tarvittavat meluntorjuntaratkaisut. Uudemmilla asuinalueilla melun vaikutukset huomioidaan jo kaavoitusvaiheessa esimerkiksi asuinrakennusten sijoittelulla, rakennusmääräyksillä tai suojarakenteilla.

Meluseinien suunnittelussa painotetaan myös rakenteiden sopeutumista ympäristöön. Ulkonäkö, mittasuhteet ja materiaalit pyritään valitsemaan niin, että ne tukevat maisemaa eivätkä hallitse sitä. Mitoitus vaihtelee kohteittain: nyt rakennetut seinät ovat keskimäärin noin kolmen metrin korkuisia. 

Meluntorjunta ei rajoitu pelkästään seinärakenteisiin. Hankkeessa on käytetty myös runkomelua vaimentavaa eristysmattoa, joka sijoitetaan ratapohjan rakenteisiin parin metrin syvyyteen vaimentamaan maaperän kautta kantautuvaa melua. Muita meluntorjunnan keinoja ovat esimerkiksi erilaiset vallit, ääneneristävät rakenteet ja liikennöintiin liittyvät ratkaisut.

Lue lisää meluntorjuntakeinoista Väyläviraston artikkelista: Melusuojaus, tieympäristön hiljainen sankari.

 

Ratatyömaata ja suurikokoinen vaalea kangas
Eristysmatto vaimentaa runkomelua parin metrin syvyydessä.

 

Hankeuutinen helsinki-riihimaki