Ajankohtaista hankkeessa – kesän junamatkoihin muutoksia Ainolassa, Järvenpäässä ja Saunakalliossa
Kesä 2025 on Helsinki–Riihimäki-ratahankkeen tähän mennessä vilkkain rakentamiskausi. Töillä parannetaan junaliikenteen toimintavarmuutta ja vähennetään häiriöherkkyyttä etenkin työmatkalaisten kannalta tärkeällä rataosuudella. Kesän aikana rakennetaan lisäraiteen vaatimia rakenteita ja tehdään turvalaitejärjestelmän käyttöönottoon liittyviä tarkastuksia. Viimeisellä jaksolla tehdään muun muassa vaihteiden asennuksia ja siirretään Ainolan aseman alikulkukäytävän läntinen silta paikoilleen.
Kesän 2025 ratatyöt aiheuttavat poikkeusjärjestelyjä asemilla eri ajanjaksoina. Junamatkustajien kannattaa huomioida tulevat poikkeusjärjestelyt hyvissä ajoin.
Katso tästä koostekuva asemien poikkeusjärjestelyjen aikatauluista.
Ainola: läntinen laituri poistuu käytöstä – osa kesästä ilman junapysähdyksiä
Ainolan läntinen laituri (laituri 1) poistetaan käytöstä koko kesäaikataulukauden ajaksi 16.6.–10.8. Käytössä olevan laiturin (laituri 4) osoite on Viulukonsertonkatu 7. Aseman ollessa kokonaan suljettuna lähin asema on Järvenpää.
Poikkeusaikataulut Ainolan asemalla:
16.6.–29.6. käytössä laituri 4 (molempiin suuntiin).
30.6.–11.7. käytössä laituri 4 Helsingistä tultaessa – junat Helsingin suuntaan eivät pysähdy Ainolassa.
12.–24.7. junat eivät pysähdy Ainolassa.
25.7.–27.7. käytössä laituri 4 (molempiin suuntiin).
28.7.–10.8. supistettu R-junaliikenne, osa junista ei pysähdy Ainolassa.
Ainolan aseman poikkeusjärjestelyt. Klikkaa kuvaa sen suurentamiseksi.
Järvenpää ja Saunakallio: muutoksia laitureilla ja aikatauluissa
16.–29.6. käytössä laiturit 3 ja 4.
30.6.–11.7. käytössä laiturit 1 ja 4.
12.7–13.7. Supistettu R-junaliikenne: Lauantaina 12.7. klo 5.30–8.00 ja sunnuntaina 13.7. klo 5.30–9.30 Järvenpäässä ja Saunakalliossa ei pysähdy junia ollenkaan. Korvaava bussiyhteys liikennöi Keravan ja Saunakallion välillä.
Järvenpään aseman poikkeusjärjestelyt. Klikkaa kuvaa sen suurentamiseksi.
Saunakallion aseman poikkeusjärjestelyt. Klikkaa kuvaa sen suurentamiseksi.
Korvaavia bussiyhteyksiä yöliikenteessä
Kesän aikana toteutetaan myös yöaikaisia rakennustöitä, joiden aikana T- ja R-junia korvataan linja-autoilla.
Kerava–Jokela-välillä bussit liikennöivät öisin 16.6., 28.6., 30.6., 12.7., 14.7. ja 25.7.
Kerava–Riihimäki-välillä bussit kulkevat öisin 3.6., 8.7. ja 5.8.
Tarkemmat aikataulut ja mahdolliset lisämuutokset löytyvät VR:n matkahausta. Tiedot voivat päivittyä, joten oman matkan suunnittelu kannattaa tehdä hyvissä ajoin.
Kohti parempaa päärataa
Rataosa Helsingin ja Riihimäen välillä on junamääriltään Suomen vilkkaimmin liikennöity. Se on osa maan vanhinta, yli 160 vuotta sitten rakennettua päärataa.
Rataosalla kulkee päivittäin muun muassa:
- Helsingistä Riihimäen ja Lahden suuntiin liikennöivä lähiliikenne
- Tampereen suuntaan ja Lahden oikoradalle suuntautuva kaukoliikenne
- Vuosaaren, Sköldvikin ja Hangon radalta pääradalle suuntautuva tavaraliikenne.
Hankkeen valmistuttua Helsingin ja Riihimäen välinen rataosa tulee olemaan täydeltä matkaltaan vähintään neliraiteinen. Lisäraiteilla kasvatetaan rataosan kapasiteettia ja häiriönsietokykyä. Seisakkeilla tehtävillä muutoksilla parannetaan palvelutasoa ja esteettömyyttä sekä lisätään junaliikenteen houkuttelevuutta.
”Rataosan toimintavarmuus paranee, henkilöjunaliikennettä on mahdollista lisätä ja tavaraliikenteen kilpailukyky kohenee.”
.jpg/b2c66fd8-819a-d0c5-3334-09d89a06c7f8?t=1720090637704)
Hanke rakennetaan kolmessa vaiheessa
Parhaillaan käynnissä on hankkeen toinen vaihe. Käynnissä olevista, tulevista sekä jo valmistuneista työvaiheista on tietoa tarkemmin paikkakuntakohtaisilla alasivuilla.
1. vaihe: valmistunut. Vaihe keskittyi liikennepaikkojen parantamiseen vuosina 2015–2024
2. vaihe: lisäraiteet Kerava–Järvenpää ja Järvenpää–Jokela
Toisessa toteutusvaiheessa, vuosien 2020–2028 aikana, rakennetaan lisäraiteet Keravan ja Järvenpään sekä Järvenpään ja Jokelan välille. Keravan ja Jokelan välille muodostuu noin 20 kilometriä pitkä neliraiteinen rataosuus. Keravalla tavaraliikenneraidetta jatketaan Sködvikinradalta Lahden oikoradan suuntaan. Hyvinkäältä Riihimäen suuntaan Arolammille saakka rakennetaan läntinen lisäraide. Lisäksi tehdään muutoksia siltoihin, turva- ja sähköratalaitteisiin ja meluntorjuntaan.
3. vaihe: ratasuunnitelma hyväksytty
Kolmannesta vaiheesta on valmistunut ratasuunnitelma, joka on hyväksytty tammikuussa 2024. Kolmannessa vaiheessa on tarkoitus rakentaa lisäraiteet edelleen Jokelasta Riihimäelle.
Ratasuunnitelmassa esitetään Tuusulan Jokelan ja Riihimäen välille:
- kahta lisäraidetta
- tavaraliikenteen raiteen ylikulkusiltaa neljän pääradan raiteen yli Hyvinkään pohjoispuolelle
- siltoihin, turva- ja sähkölaitteisiin ja meluntorjuntaan tehtäviä muutoksia ja täydennyksiä.
Kolmannesta vaiheesta voi lukea Pasila–Riihimäki-hankesivulta.
Hankkeen kustannukset
* Helsinki–Riihimäki-hankkeen 1. vaiheen kustannusarvio on 163 milj. € ja 2. vaiheen 383 milj. €. Hanke on Euroopan Unionin osarahoittama.
Tämän julkaisun sisällöstä vastaa yksin Väylävirasto, eikä se välttämättä vastaa Euroopan unionin mielipidettä.