Hyppää sisältöön

Venäläistä lumensyöjäjunaa kokeillaan helmikuussa Suomessa

Julkaistu 17.02.2020

Venäjän rautateiden raskasta talvikunnossapitokalustoa kokeillaan Suomen rataverkolla helmikuun aikana. Kokeiluun on saapunut lumensyöjäjuna. Kokeilun tarkoituksena on selvittää, voisiko uudenlaisella kalustolla kehittää rautateiden kunnossapitoa Suomessa.

Kokeiluun on otettu Venäjältä lumensyöjäjuna SM-7. Koekäyttöä tehdään 19.2. alkaen. Kokeilualueena on ensisijaisesti Kainuu, missä on tällä hetkellä riittävästi lunta testeihin. Alun perin testejä suunniteltiin Kaakkois-Suomen alueelle, mutta siellä ei juurikaan ole nyt lunta.

Lumensyöjäjunan nimi tulee siitä, että junan etuosan kone kerää lunta ja muut vaunut ovat lumen säilytystä ja purkamista varten. Se soveltuu erityisesti ratapihojen lumenpoistoon.

Väylä selvittää kokeilun avulla, miten raskas rautateiden talvikunnossapitokalusto toimisi Suomessa. Varsinkin poikkeuksellisen lumisina talvina rautateiden lumitöihin voidaan tarvita lisäkapasiteettia. Esimerkiksi viime talvi oli erittäin luminen.

Kokeilu tehdään laajassa yhteistyössä

Mukana kokeilussa ovat Väylä, RZD, Destia Rail, Finrail, Ramboll CM, Steelwheel ja VR Group.

Kokeilussa kiinnitetään erityistä huomiota turvallisuuteen ja kaluston soveltuvuuteen Suomen rataverkolle.

Lisätietoja

Rautatieliikennejohtaja Markku Nummelin, Väylä, 029 534 3971, [email protected]

 

Väylä vastaa valtion tieverkon, rautateiden ja vesiväylien kehittämisestä sekä kunnossapidosta. Huolehdimme liikenteen palvelutasosta ja osallistumme liikenteen ja maankäytön yhteensovittamiseen. Näin edistämme yhteiskunnan hyvinvointia ja elinkeinoelämän kilpailukykyä.

Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta