Hankesuunnitteluun ja eri suunnitelmavaiheisiin päästölaskenta tuodaan muun muassa suunnitteluhankintojen ympäristökriteerien avulla. Päästötiedon kytkeminen kaikkiin suunnitteluvaiheisiin ja yhdenmukainen kokonaiskuva hankkeen ilmastovaikutuksista auttavat suunnittelun ohjauksessa ja päätöksenteossa.
"Suunnitelmasta saamme tuotteiden määrätiedot, joiden pohjalta investoinnin päästöt lasketaan. Lisäksi haluamme arvioida päästövaikutukset väylän koko elinkaaren ajalta ja olemmekin kehittäneet tähän arviointimenetelmää", kertoo ympäristöasiantuntija Karoliina Saarniaho Väylävirastosta.
"Arviointimenetelmä kuvaa esimerkiksi, mitä elinkaaren osia laskentaan tulee sisällyttää, mitä tietolähteitä voi käyttää, miten kuljetusmatkat määritetään, ja miten nämä kaikki tehdyt oletukset tulee tuoda esille. Näin laskennasta tulee yhdenmukainen ja vertailukelpoinen." Tavoitteena on, että laadittava menetelmä palvelee laajasti koko julkisen sektorin infrarakentamisen ilmastovaikutusten arviointia.
Väylävirastossa on pilotoitu jo tänä vuonna päästötietokantaa ja infrarakentamisen vähähiilisyyden arviointimenetelmää. Hankepilottien pohjalta on tuotettu yhdenmukaisia ja vertailukelpoisia hiilijalanjälkilaskelmia. "Pilottihankkeina meillä on ollut muun muassa vt 5 Hurus-Hietanen ja Luumäki-Imatra-ratahanke. Valituissa kohteissa on monipuolisesti väylähankkeille tyypillisiä toimenpiteitä, ja pilotoitavat hankkeet ovat suunnittelun elinkaaren eri vaiheissa", kertoo liikennetalouden asiantuntija Hanna Sandell.
Pilottien avulla päästölaskenta tuodaan osaksi suunnitteluprosessia: "Rakentamisesta aiheutuvien päästöjen laskenta mahdollistaa tiedon hyödyntämisen hankearvioinnissa ja hankearviointien osana tehtävää kannattavuuslaskelmaa. Jatkossa voimme huomioida hankearvioinneissa sekä liikenteen päästöjen muutokset että rakentamisesta aiheutuvat päästöt", kuvaa Sandell.