Utsläppsberäkning införs i projektplaneringen och i olika planeringsskeden bland annat med hjälp av miljökriterier för planeringsupphandlingar. Att koppla utsläppsdata till alla planeringsskeden och en enhetlig helhetsbild av projektets klimatkonsekvenser är till hjälp vid styrningen av planeringen och vid beslutsfattandet.
"Planen ger oss uppgifter om mängden produkter, utifrån vilka investeringens utsläpp beräknas. Dessutom vill vi bedöma utsläppseffekterna under trafikledens hela livscykel, och vi har utvecklat en bedömningsmetod för detta", berättar miljöexpert Karoliina Saarniaho vid Trafikledsverket.
"Bedömningsmetoden beskriver till exempel vilka delar av livscykeln som ska ingå i beräkningen, vilka informationskällor som kan användas, hur transportsträckorna fastställs och hur alla dessa antaganden ska framföras. På så sätt blir beräkningen enhetlig och jämförbar." Målet är att den metod som utarbetas ska betjäna bedömningen av klimatkonsekvenserna av infrastrukturbyggandet inom hela den offentliga sektorn i stor utsträckning.
Trafikledsverket har redan i år pilottestat en utsläppsdatabas och en metod för att bedöma koldioxidsnålhet i infrastrukturbyggande. Utifrån pilotprojekten har man producerat enhetliga och jämförbara beräkningar av koldioxidavtrycket. "Som pilotprojekt har vi bland annat haft rv 5 Hurus-Hietanen och banprojektet Luumäki-Imatra. De utvalda objekten har mångsidiga åtgärder som är typiska för trafikledsprojekt, och de projekt som pilottestas befinner sig i olika skeden av planeringens livscykel", berättar Hanna Sandell, sakkunnig inom trafikekonomi.
Med hjälp av pilotprojekten görs utsläppsberäkningen till en del av planeringsprocessen: "Beräkningen av utsläppen från byggandet gör det möjligt att utnyttja informationen i projektbedömningen och i den lönsamhetskalkyl som görs som en del av projektbedömningarna. I fortsättningen kan vi i projektbedömningarna beakta både förändringar i trafikutsläppen och utsläpp från byggande", beskriver Sandell.