Hyppää sisältöön

Projektipäällikkö Janne Wikström: Kohti parasta lopputulosta – turvallisesti ja työstä nauttien

Julkaistu 2.9.2022

Väyläviraston projektipäällikkö Janne Wikström joukkoineen urakoi hyvää vauhtia Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusimisen parissa. Kyseessä onkin varsin laaja ja poikkeuksellinen hanke.

”Kirjalansalmen silta on Suomen mittakaavassa (jännemitaltaan lähes maailmanluokkaa) valtava silta, edellinen vastaavan mittakaavan silta valmistui yli 25 vuotta sitten”, kertoo Wikström.

Uusitut sillat takaavat maantieyhteyden toimivuuden ja turvallisuuden alueen asukkaille ja matkailijoille. Sillat myös turvaavat maantieyhteyden Turunmaan saaristoon.

”Kävelyn ja pyöräilyn olosuhteet paranevat oleellisesti, kun kevyen liikenteen väylä tulee olemaan nykymitoituksen mukaisesti leveämpi. Lisäksi tehdään melusuojia ja kevyenliikenteen alikulkuja, eli turvallisuus paranee siltäkin osin”, Wikström luettelee.

Hankkeella on myös tärkeä merkitys alueen yrityksille ja suurteollisuudelle, jotka hyödyntävät siltoja kuljetuksissaan. Wikströmin mukaan nykyisten siltojen kunto ei enää mahdollista suurimpia erikoiskuljetuksia, jonka vuoksi kuljetuksia on jouduttu rajoittamaan.

”Uudet sillat luovat parempia edellytyksiä liike-elämälle siis, mahdollistetaan toiminnan kasvua, kun logistiikkayhteydet paranevat.”

Taivas, kallio, henkilö.

Kuvassa Janne Wikström Hessundinsalmen eteläpuolella. ”Uusi tielinja tulee kulkemaan tästä”, Janne kertoi syksyllä 2021 hankkeella vierailleille median edustajille. Taustalla näkyy nykyinen Hessundinsalmen sillan tulopenger.

Harvinaisessa urakassa on ilo olla mukana

Projektipäällikön tärkein tehtävä on pitää langat napakasti käsissään ja huolehtia, että hanke tulee tavoitteiden mukaisesti rakennettua aikataulussa, laadullisesti ja budjetin mukaisesti. Toimiva yhteistyö, työn mielekkyys ja turvallisuus nousevat keskiöön, kun Wikströmiltä kysyy projektipäällikön tehtävistä.

”Hanketta johdetaan Paraisilta ja työmaalta, eli ollaan siellä, missä rakentaminen tapahtuu saman pöydän ääressä.”

Toisinaan työpäivän aikana ratkotaan erilaisia kinkkisiä solmuja, jotta päivittäinen arki saadaan toimimaan sujuvasti.

”Motivoivinta on se, että saa aikaiseksi onnistuneen lopputuloksen, jota on voitu parantaa koko ajan pitkin matkaa”, Wikström sanoo.

Wikström korostaa, että työtä tehdään käyttäjiä varten eli alueen asukkaille ja tien käyttäjille. Projektipäällikölle on tärkeää, että hankkeessa tuotetaan sekä paras mahdollinen että kustannustehokas lopputuote. Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen -hanke on hieno mahdollisuus, jollaista ei tule vastaan turhan usein.

”Tämä on yksi haastavimmista siltahankkeista Suomessa pitkään aikaan, on etuoikeutettua saada olla mukana”, sanoo Wikström.

Yhteistyön voimalla eteenpäin

Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen hanke toteutetaan yhtenä urakkana allianssimallilla valitun yhteistyökumppanin kanssa. Wikströmille hyödyllistä kokemusta melko poikkeuksellisesta mallista on kertynyt aikaisemmista työprojekteista. Kokemuksesta on hyötyä hankintamallia valittaessa sekä yhteistyökumppanin kanssa toimiessa. 

”Tämä on isokokoinen ja haasteellinen hanke, joka pitää sisällään paljon kehittämismahdollisuuksia ja myös riskejä. Allianssi sopii etenkin hankkeille, joissa halutaan kaikki irti siitä, että eri osapuolet ovat saman pöydän ääressä alusta lähtien. Yksittäisistä toimijoista kukaan ei välttämättä osaisi tehdä yksin yhtä hyvää, kuin yhdessä. Allianssimalli on toki kehitysvaiheessa työllistävä ja jopa raskas prosessi”, selittää Wikström.

Entä miten yhteistyö allianssikumppani Kreaten kanssa on lähtenyt liikkeelle?

”Huikean hyvin on toiminut tähän asti! Mallista on saatu jo nyt sitä, mitä lähdettiin hakemaan. On saatu hyödynnettyä rakentajan osaamista sekä viety suunnitelmia kustannustehokkaaseen suuntaan”, myhäilee Wikström tyytyväisenä.

Hankkeessa on edetty hyvää vauhtia, sillä Wikströmin mukaan allianssiurakan kehitysvaihe alkaa olla loppusuoralla. Näillä näkymin rakentamaan päästään tämän vuoden loppupuolella.

Rakennusvaiheen aloittaminen on projektipäällikölle jännittävää aikaa. Tämä ilmenee kysyttäessä, mitä työvaihetta Wikström eniten odottaa:

”Kun ensimmäinen kaivinkone käynnistetään työmaalla. Jännittävä päivä rakennushankkeessa, on kuin odottaisi starttipamausta juoksukilpailussa!”


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta