Hyppää sisältöön

Miten kesän ukkoset vaikuttavat radan kunnossapitoon?

Julkaistu 5.6.2023

Kesään kuuluvat rajuilmat voivat pahimmillaan aiheuttaa ongelmia sekä rataverkon kunnossapidolle että junaliikenteelle. Ukkosiin kuitenkin varaudutaan radan kunnossapidossa monella tapaa jo ennen kesää sekä sen aikana.

Ukkospilvet rautatien yllä, kuvituskuva (kuva ei Suomesta).
Kuvituskuva ukkospilvistä rautatien yllä. Kuvapankkikuva ei ole Suomesta.

Väylävirasto on huomioinut kesällä odotettavissa olevat ukkosmyrskyt ja varannut niiden aiheuttamien vikojen korjauksiin resursseja. Myös turvalaitetyösuunnitelmissa otetaan huomioon lomien lisäksi viankorjausvaikutukset.

”Jos ukkosia on kesän aikana erityisen paljon, voi niillä varautumisesta huolimatta olla vaikutusta suunniteltujen kunnossapitotoimien valmistumiseen vuositasolla. On tietysti myös huomioitava meneillään olevan ukkosen vaikutus kunnossapitotöiden turvalliseen tekemiseen”, kertoo ratojen kunnossapidon teettäminen -yksikön päällikkö Teemu Poussu Väylävirastosta.

Ennen kesää ukkosiin varaudutaan myös esimerkiksi sijoittamalla kuntotarkastettuja varavoimalähteitä tunnistettuihin riskipaikkoihin. Aggregaatteja löytyy rataverkolta pienistä salkkumalleista peräkärryllä vedettäviin ja aina kuorma-autolla kuljetettaviin malleihin asti.

”Joissain paikoissa on myös omia dieselgeneraattoreita sähkökatkosten varalle. Akustojakin pidetään kunnossa: purkukokeilla mitataan akuston kunto ja tarvittaessa uusitaan heikompaan kuntoon päässeet, jotta paikallinen varavoima olisi varmistettu”, Poussu sanoo.

Lisäresursseja päivystykseen riskialueille

Jos ukkosmyrsky aiheuttaa esimerkiksi laajemman katkoksen liikenteenohjaukseen, voi rataliikennöintikin estyä. Tilannearvion perusteella voidaan siirtyä matkustajaliikenteen osalta linja-autokuljetuksiin.

”Jos luonnononnettomuuksien varoitusjärjestelmästä eli LUOVAsta tunnistetaan alueellisia riskejä, pyritään niihin varautumaan korottamalla kunnossapidon päivystysresursseja kyseiseksi ajaksi”, Poussu toteaa.

Lisäksi Poussu kertoo, että varautumisessa hyödynnetään paljon myös historiatietoja. Ukkosella herkästi hajoavien komponenttien varaosatilanne varmistetaan, ja usein vikaantuviin kohteisiin voidaan tehdä etukäteen maadoitusmuutoksia.

Lisätietoja:

ratojen kunnossapidon teettäminen -yksikön päällikkö Teemu Poussu, Väylävirasto
p. 029 534 3974
[email protected]


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta