Hyppää sisältöön

Luumäki-Imatra-ratahanke: Rakentamalla lisää tilaa radalle saadaan lisää kapasiteettia junille

Julkaistu 7.5.2021

Törölän, Tapavainolan ja Rasinsuon liikennepaikkojen sähkörata- ja päällysrakennetyöt ovat osa Luumäki – Imatra -ratahankkeen perusparannusosuutta. Hanke parantaa yhteensä viisi liikennepaikkaa, joista Törölä, Tapavainola ja Rasinsuo muodostavat yhden rakennusurakan. Urakoitsijana toimii NRC Finland.

Työmaapäällikkö Ville Suorsa vastaa liikennepaikkojen urakan työmaatoiminnoista. Tarkkaan rajatuissa liikennekatkoissa aikaansaatava suuri työmäärä ei häntä hetkauta, vaan hänestä on mielenkiintoista nähdä, miten paljon hyvä porukka saa aikaan lyhyessä ajassa.

Työt on jo aloitettu kaikilla urakkaan kuuluvilla liikennepaikoilla, ja niiden on tarkoitus valmistua syksyllä 2022. Työt käynnistettiin pintamaiden poistolla Tapavainolassa ja Törölässä. Törölässä tehdään lisäksi jo uuden raiteen pengerryksiä.

"Urakassa muun muassa uusitaan liikennepaikkojen päiden vaihteet. Raiteita myös jatketaan, jotta radalle mahtuu pidempiä junia. Tästä on luonnollisesti merkittävää hyötyä etenkin tavaraliikenteelle. Lisäksi junien kohtaamiset helpottuvat, kun niin kutsuttu hyötypituus kasvaa," työmaapäällikkö Ville Suorsa NRC:ltä selittää. 

Lisäksi kohtaamisraiteiden päällysrakenteet vaihdetaan kaikkien kolmen liikennepaikan osalta. 

Kevät ja kesä menevät tiiviisti töiden merkeissä

Ratarakentajat eivät jouda kesäisin potkimaan raidesepeliä, vaan töitä tehdään ahkerasti.

"Touko-kesäkuussa vaihdamme vaihteita Tapavainolassa ja vaihdamme päällysrakenteita. Kesän edetessä teemme liikennepaikkojen jatkot kaikissa kohteissa, ja jatkamme Törölässä uuden raiteen pengerryksiä. Viikosta 20, eli toukokuun puolestavälistä eteenpäin aloitamme vaihteiden vaihdot," Ville kertoo. 

Päällysrakenteiden vaihdot ja vaihteiden vaihdot tehdään liikennekatkoissa, eli viikonlopputöitä on tiedossa myös NRC:n rakentajille. Syksyn alettua urakka aloittaa työt Törölässä päällysrakenteen parissa.

Yksiraiteinen työalue määrittää työntekoa 

Perusparannusosuus on yksiraiteinen. Tämä tarkoittaa sitä, että työt pitää sovittaa liikenteen lomaan ja tarvittaessa väistää raideliikennettä ja tietenkin pidempiin liikennekatkoihin. Lisäksi samalla urakka-alueella työskentelee myös muita Luumäki – Imatra -ratahankkeen rakentajia. 

"Samalla alueella rakennetaan myös muun muassa työnaikaisia turvalaitteita, joten on todella tärkeää puhaltaa yhteen hiileen ja suoda kaikille työskentelyrauha. Yhteisen päämääränhän vuoksi me kaikki työskentelemme," Ville toteaa.

Rakentamisen vaikutukset liikenteeseen 

Liikennepaikkojen parantamisurakka vaikuttaa myös alueen liikennöintiin. Radalle asetetaan madallettuja nopeusrajoituksia vaihteille, kun niitä vaihdetaan, samoin liikennepaikkojen kulkunopeuksia lasketaan tilapäisesti. 

 

Luumäki – Imatra -ratahankkeen liikennejärjestelyistä ja muista vaikutuksista lähiympäristöön tiedotetaan hankkeen Facebook-sivuilla ja kootusti hankkeen nettisivuilla:

https://www.facebook.com/luumakiimatra
https://vayla.fi/luumaki-imatra-ratahanke/hankkeen-liikennejarjestelyt 

Haastattelu on julkaistu Luumäki-Imatra-ratahankkeen uutiskirjeessä. Voit liittyä uutiskirjeen jakelulistalle tämän linkin kautta: tilaa uutiskirje.


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta