Hyppää sisältöön

Luumäki-Imatra-ratahanke: Radan turvallisuustason nosto kerralla 1960-luvulta nykypäivään

Julkaistu 7.5.2021

Yksi oleellinen palikka Luumäki–Imatra -ratahankkeen perusparannusosuudella tehtäviä töitä on turvalaitteiden ja kaapelireittien rakentaminen Luumäki–Lappeenranta -rataosuudelle. Urakoitsijana toimii GRK Rail Oy.

Törölään on valmistunut uusi asetinlaitetila

Töitä tehdään Luumäen ja Lappeenrannan väliin sijoittuvilla Rasinsuon, Tapavainolan ja Törölän liikennepaikoilla sekä niiden välisillä linjaosuuksilla. Uusien turvalaitteiden rakennustöihin kuuluvat mm. opastimien, baliisien, akselilaskentapisteiden ja maakaapeleiden asentaminen. Lisäksi urakassa asennetaan uusi kuitutietoliikenneyhteys. Uusien tietokoneohjattujen asetinlaitteiden tietoliikenneyhteydet kulkevat valokuitukaapelissa. Turvalaitejärjestelmän toimittaa Thales Finland Oy.

Rakentaminen aloitettiin kaapelireittien rakentamisella

Työt ovat jo käynnissä. Lappeenrannan puoleisessa urakka-alueen päässä kaapelireittejä on nimittäin jo alettu rakentaa. Rakentaminen jatkuu vuoden loppupuolelle asti, minkä jälkeen uusia turvalaitteita päästään testaamaan. Uusi turvalaitejärjestelmä otetaan käyttöön heinäkuussa 2022.

”Törölän, Tapavainolan ja Rasinsuon liikennepaikkojen alueurakka rakentaa liikennepaikoille tarvittavat muutokset radan alus- ja päällysrakenteeseen sekä sähkörataan. He jatkavat raiteita ja tekevät uuden raiteen sekä kaapelireitit liikennepaikkojen sisälle. Kaapelireitit ovat käytännössä betonikanavaa, joita liikennepaikoilla ei ennestään ole. Vanhan järjestelmän kaapelit on kaivettu aikanaan suoraan maahan, eli vianetsintä ja korjaustyöt ovat olleet vaikeita,” selittää ratahankkeen turvalaitehankinnasta ja -rakentamisesta vastaava rakennuttajakonsultti Tommi Rytkönen Weladolta.

Uudet kaapelireitit ovatkin käytettävyyden kannalta selkeä parannus entiseen.

Turvalaitejärjestelmän uusiminen edistää merkittävästi hankkeen tavoitetta nostaa kapasiteettia

Ratahankkeen kokonaiskuvassa turvalaitejärjestelmän uusimisella on iso rooli.

”Kun liikennepaikoille voidaan tuoda pidempiä junia, eli niiden hyötykapasiteetti nousee, lisääntyy rataosuuden kapasiteetti. Lisäksi nykyiset rele-asetinlaitteet vanhoine laitetiloineen ovat elinkaarensa päässä. Siirrymme kertaheitolla 1960-luvun tekniikasta tietokoneohjaukseen. Uusi järjestelmä tulee olemaan myös teknisesti yhtenevä tulevan kaksoisraiteen kanssa,” Tommi selittää.

Raideosuuden turvallisuustaso nousee samalla, sillä tämän päivän turvalaitesuunnittelu ja uudet tietokoneohjatut asetinlaitteet noudattavat uudempia turvallisuusvaatimuksia.

Rakentamisen aikaiset turvalaitemuutokset auttavat uuden järjestelmän käyttöönottoon asti

Tilapäinen asetinlaiteurakka tekee Törölän, Tapavainolan ja Rasinsuon liikennepaikkojen alueelle tarvittavat rakentamisen aikaiset turvalaitemuutokset nykyisiin asetinlaitteesiin.

”Vanhaan järjestelmään tehdään tarvittavat muutokset, joilla pärjätään uuden systeemin alkuun asti. Uutta järjestelmää rakennetaan vanhan rinnalla, jotta vanhaa voidaan pienin päivityksin käyttää, ja uutta systeemiä testata rauhassa. Tällä myös vältetään väliaikaisten rajapintojen tuomat riskit ja edistetään aikataulussa pysymistä. Lyhyesti sanottuna saamme yksinkertaistettua uuden systeemin käyttöönoton,” Tommi toteaa.

 

Luumäki – Imatra -ratahankkeen liikennejärjestelyistä ja muista vaikutuksista lähiympäristöön tiedotetaan hankkeen Facebook-sivuilla ja kootusti hankkeen nettisivuilla:

https://www.facebook.com/luumakiimatra
https://vayla.fi/luumaki-imatra-ratahanke/hankkeen-liikennejarjestelyt 

Haastattelu on julkaistu Luumäki-Imatra-ratahankkeen uutiskirjeessä. Voit liittyä uutiskirjeen jakelulistalle tämän linkin kautta: tilaa uutiskirje.


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta