Hyppää sisältöön

Luumäki–Imatra-ratahanke: Imatran uudistunut asemalaituri otetaan käyttöön

Julkaistu 21.6.2023 8.24

 

Imatran asemalaiturin muutostyöt on saatu valmiiksi. Uusi laiturialue otetaan käyttöön kokonaisuudessaan.

Imatran aseman seutua sekä asemalaituria on muokattu merkittävällä tavalla hankkeen aikana.

”Uusi laituri sijaitsee samalla alueella kuin vanha. Reitti laiturille on esteetön, eivätkä mahdolliset muutokset Imatran asemarakennukseen vaikuta siihen. Uusi hissi- ja porrasyhteys vie asemalaiturille nyt suoraan Tainionkoskentieltä. Laiturialueelle on rakennettu kaksi uutta katosta junamatkustajille. Lisäksi muun muassa valaistus, opasteet ja kuulutusjärjestelmä on uusittu”, Luumäki–Imatra-ratahankkeesta vastaava projektipäällikkö Joonas Hämäläinen Väylävirastosta kertoo.

Imatran asema-aluetta muokattiin monivuotisen prosessin aikana

Imatran asemalaiturin valmistuminen ja käyttöönotto on pitkän suunnittelu- ja rakennusprosessin huipentuma. Rakentamissuunnittelu Imatran aseman alueen osalta aloitettiin vuonna 2018. Mansikkakosken uuden ratasillan suunnittelu aloitettiin jo vuonna 2017.

Joutseno–Imatra-välin kaksoisraiteen rakentaminen käynnistyi loppuvuodesta 2019, ja kaksoisraide otettiin käyttöön juhannuksena 2022, jolloin myös Tainionkoskentien uusi alikulkusilta valmistui. Mansikkakosken uutta ratasiltaa alettiin rakentaa tammikuussa 2019. Silta valmistui joulukuussa 2020. Imatran uusi asemalaituri otettiin käyttöön koko pituudeltaan lokakuussa 2022.

Luumäki–Imatra-ratahankkeeseen niin ikään kuuluvat Mansikkakosken vanhan ratasillan kunnostustyöt valmistuvat syksyllä 2023.

Esteettömyys palvelee kaikkia matkustajia

Esteettömän kulkureitin lisäksi asemalaiturille toteutetut muutokset hyödyntävät kaikkia matkustajia. Esimerkiksi hissin vieressä kulkevat portaiden kaiteet kulkevat kahdella eri korkeudella ja askelmat ovat luistamattomia. Myös riittävään valaistukseen on kiinnitetty huomiota.

Esteettömillä reiteillä laiturialueella ei ole jyrkkiä, kulkemista vaikuttavia kallistuksia tai luiskia. Uusissa katoksissa on tilaa myös pyörätuolille. Lipunmyyntiautomaatti on siirretty asemalaiturille. Imatran aseman avustuspalvelupiste säilyy vanhalla paikallaan aseman edessä. Tulevaisuudessa laiturialuetta on mukavampi käyttää talvellakin, sillä lämmityskaapelit pitävät portaat sulana ja turvallisempana käyttää.

 

Lisätietoja:

Joonas Hämäläinen, hankkeesta vastaava projektipäällikkö, Väylävirasto, puh. 029 534 3536, [email protected]

Jussi Palo, projektipäällikkö, Welado Oy, puh. 045 110 3720, [email protected]

 

Hankkeen nettisivut: https://www.vayla.fi/luumaki-imatra-ratahanke

Hanke Facebookissa: https://facebook.com/luumakiimatra

 

Luumäki-Imatra-ratahankkeen tavoitteena on kehittää rataosuuden palvelutasoa parantamalla välityskykyä, toimintavarmuutta ja häiriötilanteiden hallintaa. Se tähtää tavaraliikenteen toimintaedellytysten ja henkilöliikenteen palvelutason parantamiseen. Hankkeen toteuttaminen tukee myös elinkeinoelämän kilpailukyvyn ylläpitoa ja kehittämistä, sekä parantaa alueen asukkaiden ja muiden toimijoiden viihtyvyyttä vähentämällä liikenteen melua ja päästöjä.


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta