Hyppää sisältöön

Luumäki-Imatra-ratahanke: Esteettömyyden parantaminen Imatran asemalla

Julkaistu 29.7.2022

Imatran aseman seutua on työstetty viime vuosina merkittävästi. Työmaa-aitojen takana on rakennettu uutta Mansikkakosken ratasiltaa ja uutta kaksoisraidetta sekä korjattu Mansikkakosken vanhaa siltaa. Samalla kulisseissa on laadittu suunnitelmia sen varmistamiseksi, että laiturialue on valmistuttuaan esteetön.

Esteettömyysvaatimusten taustalla on EU-asetus, joka määrittelee esteettömyydelle niin sanotun minimitason. Asetuksen vaatimukset tulee ottaa huomioon, kun liikennepaikkoja rakennetaan tai uudistetaan. Väylävirastolla on myös omia ohjeita, jotka täydentävät ja täsmentävät asetuksen vaatimuksia. EU-asetuksen noudattamista rautatiehankkeissa valvoo Ilmoitettu laitos eli Notified Body ("NoBo”).

Asetuksen avulla pyritään varmistamaan, että kaikki – mukaan lukien näkö- ja kuulovammaiset, liikuntarajoitteiset tai iäkkäämmät – pääsevät käyttämään rautatieliikennettä. Esteettömyyden huomioiminen tekee liikkumisesta ja asema-alueella asioimisesta helpompaa kaikille. Tästä on hyvänä esimerkkinä korkeat laiturit, joille on huomattavasti miellyttävämpää astua junasta, tai asemalaiturin ja portaiden luistamattomat pinnat. Kuulutusten riittävä äänenvoimakkuus hyödyttää sekin varmasti kaikkia. Jokaiselle on myös tarjottava tietoa aseman palveluista ja kulkureiteistä. 

Välttämättömiä yksityiskohtia

Esteettömyyden edistämiseksi pitää huomioida paljon pieniä, mutta tärkeitä yksityiskohtia. Kun vaikkapa astuu junasta, voi seurata esteetöntä reittiä laiturilta hissille, portaille tai bussipysäkille. Käytännössä esteetön reitti merkitään maahan kohokuvioisella laatoituksella, joka kertoo esimerkiksi näkövammaiselle, missä kulkureitti menee ja missä se haarautuu. Lisäksi asemalle saapuessa saa tietoa esteettömistä reiteistä laiturilla olevasta kohokartasta sekä hissin ja käsijohteiden pistekirjoitusopasteista. 

Turvallisuuteen liittyvä tärkeä yksityiskohta on laiturin reunan vaara-alue, jossa on näköön ja tuntoon perustuvat varoitusmerkinnät. Selkeästi erottuva keltainen viiva varoittaa laiturin vaarallisesta reuna-alueesta, ja saman viestin kertoo röpelöinen noppakivijono. 

Imatran uusi asemalaituri

Imatran uusi asemalaituri otettiin käyttöön koko pituudeltaan lokakuussa 2022. Loppuvuodesta otetaan käyttöön esteetön hissi, joka vie Tainionkoskentieltä asemalaiturille. Hissin vieressä kulkevat portaat huomioivat toki nekin kaikki kulkijat: käsijohteet kulkevat kahdella eri korkeudella ja askelmat ovat luistamattomia. Myös hyvään valaistukseen on kiinnitetty huomiota. 

Esteettömillä reiteillä laiturialueella ei ole jyrkkiä, kulkemista vaikuttavia kallistuksia tai luiskia. Uusissa katoksissa on tilaa myös pyörätuolille. Lipunmyyntiautomaatin on tarkoitus siirtyä laiturille loppuvuodesta. Imatran aseman avustuspalvelupiste säilyy vanhalla paikallaan aseman edessä.

 

Lue myös aiemmin julkaistu juttu Väyläviraston kansalaisauditoinnin toimintamallista, jossa kutsutaan ihmisiä eri liikkujaryhmistä testaamaan tilapäisiä liikennejärjestelyjä rakennushankkeiden yhteydessä: lue juttu  

Juttu on julkaistu Luumäki-Imatra-ratahankkeen uutiskirjeessä. Voit liittyä uutiskirjeen jakelulistalle tämän linkin kautta: tilaa uutiskirje


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta