Hyppää sisältöön

Luumäki-Imatra-ratahanke: Henkilökuvassa projektipäällikkö Aki Hämäläinen

Julkaistu 4.12.2020

Jo toinen Hämäläinen ahkeroi Karjalan radan kehittämisen parissa: Aki Hämäläinen aloitti Luumäki-Imatra-ratahankkeen toisena projektipäällikkönä viime vuoden lopussa.

Kuvassa turvavarusteisiin pukeutunut mies katsoo lumista rataa.

Aki tuli Väyläviraston palvelukseen viime vuoden joulukuun alussa. Sitä ennen hän työskenteli pitkään Rambollilla (entinen Pöyry CM Oy) rakennuttamis- ja valvontatehtävissä, näistä viimeiset vuodet projektipäällikkönä rautatiealan erillishankkeissa.

"Kiinnostus rata-alaa kohtaan on vissiin vähän sukuvika. Isäni oli aikoinaan VR Rata Oy:ssä töissä, jonne minäkin pääsin kesätöihin ensimmäistä kertaa vuonna 1999. VR:llä vietinkin sitten kaikki kesät armeija-aikaa lukuun ottamatta, ja sinne menin myös ammattikorkeakoulusta valmistumiseni jälkeen. Kaiken lisäksi veljeni tekee töitä Väylävirastossa kunnossapitoyksikössä," Aki hymyilee.

Kahden hatun toimenkuva

Aki jakaa työaikansa suunnilleen fifty-fifty kahteen tonttiin: Luumäki-Imatra-ratahankkeen lisäksi hän toimii Väyläviraston Itä-Suomen rakentamisen aluepäällikkönä. 

"Juuri nyt on etenkin Itä-Suomessa useita ratoihin liittyviä suuria hankkeita käynnissä: Kouvola-Kotka/Hamina-ratahanke, Kuopion ja Joensuun ratapihojen nykyaikaistamishankkeet sekä tietenkin Luumäki-Imatra-ratahanke. Aluepäällikön pitää tuntea oma vastuualueensa ja sen hankkeet mahdollisimman hyvin. Lisäksi aluepäällikkö on mukana muun muassa tasoristeysten turvallisuuden parantamishankkeessa. Teen myös paljon yhteistyötä kunnossapitoyksikön kanssa esimerkiksi sovittamalla yhteen radan korjaustöitä kyseisellä alueella mahdollisesti rakentavaan hankkeeseen, Aki kertoo. Luumäki-Imatra-ratahankkeessa Aki työskentelee toisen projektipäällikön, Joonas Hämäläisen aisaparina. 

"Keskinäinen työnjakomme täsmentyy vielä, mutta keväällä uutena alkava urakka, Päällysrakenneurakka 3, tulee vastuulleni. Urakka koskee Törölän, Tapavainolan ja Rasinsuon liikennepaikkoja. Rakentaminen käynnistyy keväällä kelien salliessa," Aki sanoo. 

Hyppäys pöydän toiselle puolelle rakentajasta ja rakennuttajakonsultista tilaajaksi on Akin mukaan sujunut helposti. Ala on tuttu jo aiemmilta työvuosilta, mikä auttaa ymmärtämään ison hankkeen toimintaa ja käytännön tekemistä. 

Iso hanke tarjoaa laajan kattauksen rakentamista

Aki mainitsee Mansikkakosken uuden ratasillan Luumäki-Imatra-hankkeen näyttäväksi rakennuskohteeksi, mutta hän nostaa esiin myös muita tulevia urakoita ja työvaiheita:

"Tulee varmasti olemaan erittäin mielenkiintoista nähdä, kun Mansikkakosken uusi ratasilta otetaan junaliikenteen käyttöön. Odotan myös keväällä alkavien Oikotien, Hakalin ja Muukon alikulkusiltojen rakentamista, nehän tullaan siirtämään aikanaan paikoilleen tunkkaamalla. Eikä pidä unohtaa turvalaiterakentamista ja radan sähköistämisurakoita, ne ovat oleellisia ja kiinnostavia palikoita nekin."

Jääkiekkoa koko perheen voimin 

Vapaa-ajallaan Aki rentoutuu tehokkaimmin liikunnan parissa. Padel-kentät, kuntosali ja lenkkipolut ovat tulleet tutuiksi, mutta jääkiekko on kaikista lähimpänä Akin sydäntä. Hän harmittelee koronan aiheuttamaa pitkittynyttä taukoa mieluisaan harrastukseen. Hän on onneksi voinut lastensa kautta pitää yllä tuntumaa lajiin. 

"Molemmat poikani pelaavat, ja minä toimin huoltajana nuoremman pojan joukkueessa. Ja vaikkei itse hokkareiden päälle pääsekään, saa jäähallilla viettää aikaa myös vanhemman pojan pelien streamausten avustamisessa," Aki kertoo.

 

Tämä juttu on julkaistu Luumäki-Imatra-ratahankkeen uutiskirjeessä. Voit liittyä uutiskirjeen jakelulistalle klikkaamalla seuraavaa linkkiä: liity uutiskirjeen jakelulistalle.


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta