Uuden sillan avulla pystytään parantamaan liikenteen palvelutasoa, kasvattamaan junaliikenteen volyymia Turun ja Helsingin välillä, ja sitä kautta edistämään alueen yhteyksiä ja saavutettavuutta.
“Kaksoisraiteen ja uuden ratasillan rakentaminen parantaa junaliikenteen toimintavarmuutta Helsingin ja Turun välillä, sillä niiden myötä Turun päärautatieasema ei ole enää yhden raiteen varassa. Hanke myös mahdollistaa koko Rantaradan liikennöinnin kehittämisen pitkälle tulevaisuuteen, kun Kupittaa–Turku-rataosuuden kapasiteetti kasvaa”, toteaa hankkeen projektipäällikkö Erkki Mäkelä Väylävirastosta.
Vanha purettu ratasilta, joka palveli uskollisesti lähes seitsemän vuosikymmentä, ei häviä kokonaan maisemasta. Osia siitä hyödynnetään uudessa rakenteessa kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti. Esimerkiksi käyttökelpoiset kiskot ja ratapölkyt sekä vanhan sillan graniittikiviverhoilut löytävät uuden elämän eri puolilla rataverkkoa, ja tuovat omalta osaltaan historiallista arvoa nykyaikaisiin rakenteisiin.
Yhdistelmä tekniikkaa ja estetiikkaa
Uuden ratasillan kokonaispituus on noin 160 metriä, ja se on tyypiltään jännitetty betoninen palkkisilta. Tämän massiivisen rakenteen toteuttaminen on edellyttänyt perusteellista suunnittelutyötä ja tarkkuutta rakennusvaiheessa. Sillan suunnittelutyö saatiin päätökseen vuoden 2024 alussa.
"Urakka on edennyt hyvin huolimatta haasteista, joita vaikeat pohjaolosuhteet ovat tuoneet. Työt ovat jatkuneet tasaisesti suunnittelun rinnalla, ja olemme onnistuneet saattamaan suurimman osan pohjatöistä päätökseen", kertoo rakennuttajakonsultti Rejlers Finland Oy:n alikonsulttina toimiva Ville Larkamo VSS Infra:lta.
Rakennettava ratasilta on teknisesti melko tavanomainen perusratkaisu. Ulkonäköön on kuitenkin kiinnitetty erityistä huomiota, jotta uusi silta sopii maisemaan niin pintaratkaisujen kuin esimerkiksi valaistuksenkin osalta.
Sillan rakentaminen on suuri urakka, johon kuluu noin 4 500 kuutiometriä betonia ja 700 tonnia terästä. Vaikka rakennusprosessi vie aikaa, tuloksena syntyy teknisesti kestävä ja visuaalisesti miellyttävä silta, joka palvelee useita sukupolvia.
“Sillan suunnitteluperusteissa rakenteellinen käyttöikä on 100 vuotta. Tämä otetaan huomioon rakenteissa, jotta ne kestäisivät niin pitkään korroosiota ja kulumista”, Larkamo sanoo.
Rakentamisen odotetaan valmistuvan syyskuuhun 2024 mennessä, minkä jälkeen viimeistellään työt ja tehdään vielä radan päällysrakenne ja sähköistykset. Junaliikenne uudella sillalla alkaa vuoden 2024 joulukuussa, mikä merkitsee uuden aikakauden alkua Helsingin ja Turun välisessä junaliikenteessä.
Seuraa hanketta:
https://vayla.fi/kupittaa-turku-ratahanke
www.facebook.com/KupittaaTurkuratahanke
Kupittaa–Turku-ratahankkeen tavoitteena on parantaa ja sujuvoittaa raideliikennettä koko Varsinais-Suomessa ja Rantaradalla. Lisäksi hanke mahdollistaa osaltaan Helsinki–Turku nopean junayhteyden toteuttamisen. Ratapihoilla tehtävien muutostöiden ansiosta Turun asemanseudulla vapautuu maata alueen kehittämiseen ja rautatieaseman henkilölaiturialueen turvallisuus ja esteettömyys paranevat. Hankkeen työt ajoittuvat vuosille 2021–2026. Hanke on saanut tukea Euroopan unionilta sekä suunnitteluun että rakentamiseen.