Hyppää sisältöön

Kupittaa–Turku-ratahanke: Työturvallisuuden luomista ilolla

Julkaistu 4.5.2023

Tässä juttusarjassa raotamme hanketoimiston ovea ja kerromme Kupittaa–Turku-ratahankkeen rautaisista asiantuntijoista. Nyt turvallisuuskoordinaattorin arkea avaa Rebekka Ojala Swecolta.

Työmaalle pitää varustautua suojalaseilla, kypärällä, huomioliivillä ja turvakengillä.  
Työmaan kulkureitit täytyy hiekoittaa kunnolla.
Kylmän veden päällä ei koskaan työskennellä yksin. 

Turvallisuusohjeiden noudattaminen mahdollistaa osaltaan sujuvamman raideliikenteen ja parempien ratapihojen rakentamisen. Esimerkiksi Kupittaa–Turku-ratahankkeessa uusia siltoja ja kaksoisraidetta luodaan kaupungin ytimessä, ja siksi työmaan turvallisuus vaikuttaa välillisesti tuhansiin ihmisiin. 

”Jotta rakennuskohteet edistyvät ja työ tuo tekijöilleen terveyttä, työmaan turvallisuuden on oltava ykkösasia”, kertoo Kupittaa–Turku-ratahankkeen turvallisuuskoordinaattori Rebekka Ojala. 

nainen, työvaatteet, lunta, työkone, kerrostalo, tie

Turvallisuuskoordinaattori Rebekka Ojala näyttää esimerkillään, millaisia turvavarusteita työmaalla pitää käyttää. Hänellä on yllään kypärä, suojalasit, huomiotakki sekä turvakengät. 

Jokaiselle urakalle laaditaan ennen rakennustöiden alkua turvallisuus- sekä riskienhallintasuunnitelma. Turvallisuuskokouksessa Rebekka pohtii yhdessä rakentajien ja rakennuttajien kanssa, miten työt saadaan hoidettua tehokkaasti ja kenenkään vaarantumatta.

Rebekka pyrkii vierailemaan työmailla mahdollisimman usein. Turvallisuuskatselmuksilla hän seuraa työmaan olosuhteita, toimintatapoja, kalustoa ja työturvallisuutta. Toimistolla Rebekka kertoo olevansa aina puhelimen päässä ja valmiina reagoimaan tarpeen vaatiessa.

”Pienikin turvallisuuspoikkeama voi pistää koko päivän uusiksi. Turvallisuuskoordinaattorin työssä onkin tärkeää pitää pää kylmänä ja pysyä aina tilanteen tasalla.”

Uutta oppia urakoitsijalle ja koordinaattorille

Iloinen. Sitä sanaa Rebekka käyttää olostaan Kupittaa–Turku-ratahankkeessa. Aiemmissa töissään hän on huolehtinut ennemmin yksittäisistä urakoista, kun taas turvallisuuskoordinaattorin pesti kattaa Kupittaalta Heikkilään ulottuvan hankealueen kaikki urakat. 

Kaikilla hankkeessa työskentelevillä on yhteinen tavoite: rakentamisen halutaan etenevän jouhevasti ja ilman, että mitään sattuu. Turvallisuuskoordinaattorina Rebekan tehtävänä on uskaltaa nostaa hankaliakin asioita pöytään sekä olla samaan aikaan ystävällinen ja jämäkkä vaatimuksissaan. 

”Uusien urakoiden alkaminen jännittää aina. Luottamus urakoitsijan ja turvallisuuskoordinattorin välillä rakentuu pikkuhiljaa, ja siltä pohjalta on hyvä rakentaa yhteistyötä”, Rebekka kuvailee. 

Turvallisuuskoordinaattorista on hienoa nähdä, että omalla työllä on vaikutusta: Kun työmaan turvallisuuspoikkeamasta huomauttaa, asiat korjataan. Vaikka turvallisuusohjeita hyvin noudatetaankin, jokaiselta työmaalta löytyy parannettavaa. 

”Parasta turvallisuuskoordinaattorin työssä on, kun urakoitsija antaa hyvää palautetta ohjeistani, oppii niistä jotakin uutta ja saa uusia toimintatapoja käyttöönsä. Silloin tiedän, että olen onnistunut välittämään tietoa työn suorittamisesta”, Rebekka iloitsee. 

Ratarakentamisen monet kerrokset 

Rakentamisen maailmaan Rebekka päätyi lukion jälkeen, kun hän päätti opiskella suunnitteluassistentiksi ja myöhemmin rakennus- ja yhdyskuntatekniikan insinööriksi. Toisen vuoden kesäharjoittelussa infra-ala ja ratarakentaminen veivät nuoren ammattilaisen mennessään. 

Ennen turvallisuuskoordinaattorin tehtäviä Rebekka on työskennellyt infrahankkeiden projekti-insinöörinä, jolloin hän oppi rakentamisen konkretiaa sekä koneiden ja materiaalien hallintaa. Ratamaailmassa riittää jatkuvasti uutta omaksuttavaa. 

”Rautatierakentamisessa on enemmän kerroksia kuin muussa infrarakentamisessa. Erilaisia lupia sekä suunnitelmia tarvitaan paljon: esimerkiksi jännitekatkot pitää suunnitella tarkasti”, koordinaattori pohtii.  

Kupittaa–Turku-ratahankkeen lisäksi Rebekka toimii tällä hetkellä Raide-Jokerin turvallisuuskoordinaattorina. Yhteistyö tuntuu molemmissa hankkeissa innostavalta, ja Rebekka odottaa tulevia urakoita. 

Työpäivän päätyttyä Rebekka viihtyy kotonaan urjalalaisessa mummonmökissä. Kun hän kantaa kotimökkiin puita ja saunaan vettä, ratsastaa hevosilla tai lenkittää koiria, työasiat väistyvät mielestä.

Seuraa hanketta: 

https://vayla.fi/kupittaa-turku-ratahanke

www.facebook.com/KupittaaTurkuratahanke 

Kupittaa–Turku-ratahankeen tavoitteena on parantaa ja sujuvoittaa raideliikennettä koko Varsinais-Suomessa ja Rantaradalla. Lisäksi hanke mahdollistaa osaltaan Helsinki–Turku nopean junayhteyden toteuttamisen. Ratapihoilla tehtävien muutostöiden ansiosta Turun asemanseudulla vapautuu maata alueen kehittämiseen ja rautatieaseman henkilölaiturialueen turvallisuus ja esteettömyys paranevat. Hankkeen työt ajoittuvat vuosille 2021–2026. Hanke on saanut tukea Euroopan unionilta sekä suunnitteluun että rakentamiseen.