Hyppää sisältöön

Kupittaa–Turku-ratahanke: Turun aseman esteettömyyttä testattiin kansalaisten kanssa elokuussa

Julkaistu 7.10.2024

Turun asemalla tehdyssä kansalaistestauksessa nousivat esiin erityisesti selkeän ja riittävän opastuksen tarve, kulkemisen vaivattomuus sekä väliaikaisten asemapalvelujen toimivuus kaikille.

Nainen seisoo opaskoiransa kanssa VR:n junan edessä juna-asemalla.
Taru testasi asema-alueen esteettömyyttä mukanaan opaskoira Hessu. Laiturialueen kiveysvalinnat olivat testaajan mielestä toimivat.

 

Turun asemalla päästiin elokuun loppupuolella testaamaan kulkureittien ja Logomoon sijoitettujen väliaikaisten asemapalvelujen esteettömyyttä ja toimivuutta yhteistyössä kaupunkilaisten kanssa. Testaajista kaksi oli liikkumisesteisiä ja yksi heikkonäköinen.

“Saimme kaikilta testaajilta arvokasta palautetta, joka auttaa meitä kehittämään Turun aseman tilapäisiä liikennejärjestelyjä”, projektipäällikkö Erkki Mäkelä Väylävirastosta toteaa.    

 

Reittiä pidettiin melko turvallisena – opasteisiin toivottiin lisää selkeyttä

Testaajat kulkivat reitin Ratapihankadulta ylös kävelysillalle, siltaa pitkin Logomoon ja sieltä asemalaiturille. Ensimmäisenä reitin testasi näkövammainen henkilö, jolla oli apuvälineinään opaskoira ja valkoinen keppi. Seuraava testauskierros suoritettiin manuaalisella pyörätuolilla, ja viimeisenä sähkömopolla. Testaus toteutettiin aurinkoisena loppukesän päivänä, jolloin ei tarvinnut huolehtia reittien liukkaudesta tai pimeydestä.

Kulkupintojen tasaisuus ja materiaalivalinnat saivat testaajilta pääosin kiitosta, mutta siltakannen mahdollinen liukkaus talvella huoletti. Kaupunki vastaa sillan talvikunnossapidosta ja hiekoittaa sitä talvisin. Reitin kuntoa seurataan tarkasti jälleen talven koittaessa.  

Eniten huomautettavaa oli reitin opasteissa, sillä testaushetkellä esimerkiksi VR:n avustamispisteen opaste oli vielä asentamatta. Laiturien opastusta on suunniteltu parannettavan, ja tarve opasteiden lisäämiselle tuli esiin myös testauskierroksen aikana. Testaajia mietitytti myös joissain opasteissa esitetty minuuttimääräinen arvio matka-ajasta, sillä etäisyyden ilmoittamista metreinä pidettiin informatiivisempana. 

 

Nainen istuu sähköskootterissa keltaisessa lasikatoksessa, ja kaksi miestä seisoo hänen edessään keskustelemassa juna-asemalla.
Sähkömopo ei aivan mahtunut pyörätuolille suunniteltuun katoksen syvennykseen. Testaajana toiminut Helena toivoi erityisesti lisää selkeyttä opasteisiin.

 

Väliaikaisten asemapalvelujen tilojen esteettömyyteen toivottiin kohennusta

Asemapalvelut löytyvät toistaiseksi Logomosta, missä on ravintola ja odotustilat sekä wc:t. Opastus tiloihin koettiin testaushetkellä puutteelliseksi, sillä hissiltä tultaessa oli vaikea hahmottaa, mihin suuntaan pitäisi kulkea. Tilojen toimivuudesta saatiin testaajilta paljon arvokasta palautetta, joka liittyi muun muassa hämärään valaistukseen ja wc-tilojen esteettömyyteen. 

Osa testaajista toi esille myös sen, että haluaa varmistaa etukäteen verkkosivuilta aseman esteettömyyden ja väliaikaiset kulkureitit. Siksi on tärkeää, että verkossa on aina ajantasaiset tiedot, ja että tiedon äärelle löytää helposti. 

 

Kerätty palaute antaa suuntaviivat jatkotoimenpiteille 

Kaikki testaajat pitivät reittiä testaushetkellä turvallisena lukuun ottamatta kulkua niin kutsutun Logohubin puoleiselta parkkipaikalta, josta kuljettaessa pyörätuolilla joutui siirtymään aivan vilkkaasti liikennöidyn Ratapihankadun reunaan. Testaushetkellä kohdalla oli puutteelliset suojatiemerkinnät jo ennestään kapean jalankulun reitin jatkeena. 

 

Nainen istuu pyörätuolissa koiran kanssa lasisessa ylikulkusillassa.
Testauspäivänä asemalla oli hiljaista, ja sillalla sekä hisseissä sai kulkea väljästi. Pyörätuolilla reitin testannut Iita toivoi, että reitin helppokulkuisuuteen kiinnitettäisiin huomiota, jotta se olisi turvallinen kaikille.

 

Suurin osa testaajien havaitsemista puutteista liittyi epäselviin tai puuttuviin opasteisiin, asemapalvelujen löytymiseen ja Logomon tilojen esteettömyyteen. 

”Kansalaisten meille antama arvokas palaute vahvisti käsitystämme siitä, mitä opastukseen ja esteettömyyteen liittyviä parannuksia lähdemme seuraavaksi selvittämään ja kehittämään yhteistyössä VR:n, Logomon ja Turun kaupungin kanssa. Haluan kiittää jokaista testaukseen osallistunutta vaivannäöstä!”, Mäkelä sanoo. 

Kansalaistestaus on Väyläviraston kehittämä toimintamalli, jonka tavoitteena on kehittää tilapäisistä liikennejärjestelyistä entistä sujuvampia, turvallisempia ja toimivampia kaikille liikkujille. Testauksesta saadaan arvokasta palautetta käyttäjiltä, jonka pohjalta harkitaan parannustoimenpiteitä. Testaus ei korvaa virallista laadunvalvontaa ja tilapäisten liikennejärjestelyiden auditointia, vaan nämä tukevat toisiaan. 

 

 

Seuraa hanketta: 

https://vayla.fi/kupittaa-turku-ratahanke
www.facebook.com/KupittaaTurkuratahanke

Kupittaa–Turku-ratahankkeen tavoitteena on parantaa ja sujuvoittaa raideliikennettä koko Varsinais-Suomessa ja Rantaradalla. Lisäksi hanke mahdollistaa osaltaan Helsinki–Turku nopean junayhteyden toteuttamisen. Ratapihoilla tehtävien muutostöiden ansiosta Turun asemanseudulla vapautuu maata alueen kehittämiseen ja rautatieaseman henkilölaiturialueen turvallisuus ja esteettömyys paranevat. Hankkeen työt ajoittuvat vuosille 2021–2026. Hanke on saanut tukea Euroopan unionilta sekä suunnitteluun että rakentamiseen.