Hyppää sisältöön

Kupittaa–Turku-ratahanke: Aurajoen ratasillan kannen valu alkaa torstaina 6.6.2024

Julkaistu 3.6.2024 10.10

 

Aurajoen ratasillan kantta aletaan valaa torstaina 6.6.2024. Työt aloitetaan aamukuudelta ja ne kestävät noin 60 tuntia. Töitä tehdään keskeytyksettä, kunnes kansi on valettu. 

Töistä aiheutuu liikenteelle vähäisiä vaikutuksia. Konsan tasoristeyksessä on käytössä työn ajan liikenteenohjaaja.

Valutyöt ovat massiivinen urakka, johon kuluu yhteensä reilut kaksi ja puoli tuhatta kuutiota betonia.

”Kannen valu on iso askel kohti Aurajoen ratasillan valmistumista. Sen jälkeen vuorossa ovat muun muassa muotin ja työsillan purkaminen, kannen teltta ja eristeet ja radan alusrakenteiden rakentaminen”, kertoo hankkeen projektipäällikkö Erkki Mäkelä Väylävirastosta. 

Aurajoen ratasilta valmistuu aikataulun mukaan syyskuussa 2024, minkä jälkeen tehdään vielä radan päällysrakenne ja sähköistykset. Junat pääsevät kulkemaan sillan yli vuoden 2024 joulukuussa.

Lue lisää Aurajoen ratasillasta: https://vayla.fi/-/kupittaa-turku-ratahanke-uusi-aurajoen-ratasilta-kantaa-junia-seuraavat-100-vuotta 

Lisätietoja:
Väylävirasto, projektipäällikkö Erkki Mäkelä, p. 029 534 3822, [email protected]
Turun kaupunki, projektijohtaja Antero Mäkilä, p. 040 828 0284, [email protected]

Liikennejärjestelyjä ja opasteita koskevat lisätiedot:
Rejlers Finland Oy, rakennuttajakonsultti Ville Larkamo, p. 040 821 1292, [email protected] 

Seuraa hanketta: 
vayla.fi/kupittaa-turku-ratahanke
facebook.com/KupittaaTurkuratahanke

Kupittaa–Turku-ratahankkeen tavoitteena on parantaa ja sujuvoittaa raideliikennettä koko Varsinais-Suomessa ja Rantaradalla. Lisäksi hanke mahdollistaa osaltaan Helsinki–Turku nopean junayhteyden toteuttamisen. Ratapihoilla tehtävien muutostöiden ansiosta Turun asemanseudulla vapautuu maata alueen kehittämiseen ja rautatieaseman henkilölaiturialueen turvallisuus ja esteettömyys paranevat. Hankkeen rakennustyöt sijoittuvat vuosille 2021–2026.  Hanke on saanut tukea Euroopan Unionilta sekä suunnitteluun että rakentamiseen. 

CEF-logo

Tämän julkaisun sisällöstä vastaa yksin Väylävirasto, eikä se välttämättä vastaa Euroopan unionin mielipidettä.