Hyppää sisältöön

Kuopion ratapihahankkeen työvaiheet syyskuussa 2023

Julkaistu 2.10.2023

Kooste hankkeen työvaiheista syyskuussa 2023. Tekstit on alun perin julkaistu hankkeen Facebook-sivulla.

1.9.2023

Tällä viikolla matkustajatunnelin uudemmalla puolella rapa roiskui, kun tunnelin kattoon ruiskutettiin akustoivaa rappausta. Tällä on tarkoitus parantaa tunnelin äänimaailmaa ja vähentää kaiuntaa.


Välilaiturilla rakennusten työstäminen etenee. Itäpäädyssä matkatavaratunnelin suuaukolla on purettu ja nyt korjauksen alla ajan hampaan pahiten puraisemat rakenteet. Länsipäädyssä hissin tieltä purettu varastotila on jo seinien ja katon osalta noussut takaisin, mutta vielähän tuossa työtä riittää.

8.9.2023

Välilaiturillla on ollut maalaustyöt käynnissä. Kuopio kylttiin mallattiin värisävyä, joka vastaisi alkuperäistä punaista väriä. Lähellä ollaan, mutta pientä säätöä vielä kaivataan.
Samalla myös seinät ovat saaneet valkoista väriä pintaansa. Ikkunapuitteen odottavat vielä vuoroaan.


Ja kuten varmaan moni on huomannut, teltta eli sääsuoja on taas noussut Puijonkadun sillalle. Ei pääse syyssateet häiritsemään betonin asettumista ja kannen viimeistelytöitä. 

15.9.2023

llmassa alkaa olla jo syksyn tuntua ja työmaalla tapahtuu kaikenlaista, tässä muutama poiminto kuluneelta viikolta.


Matkatavaratunnelissa valettiin luiskaan uusi pesubetonipinta. Karhealla pinnalla on tukeva kävellä, vaikka talven tuisku tunneliin lunta ja jäätä heittäisikin.


Aseman kohdalla tehtiin taas radan varustelua, kun uusi opastinulokeportaali nostettiin paikalleen.


Ja välilaiturin seiniin ilmestyi hieman kasvihuoneen näköisiä pusseja. Näillä sekä lämmittimillä on tarkoitus kuivata laiturirakennusten ikkunapuitteita, koska niiden on mitattu olevan hieman liian kosteita uudelleen maalattavaksi.

22.9.2023

Tällä viikolla työmaa levittäytyi Maaherrankadun sillan luo, kun sillan remonttia alustaen paikalle tehtiin penkkaa ja maahan lyötiin teräsponttiseinää. Samalla sillan päältä purettiin osa vanhoista raiteista pois. Varsinainen siltaremontti alkaa sitten ensi keväänä.

Välilaiturin luona levitettiin ensimmäinen sepelikerros tulevia raiteita varten. Myös laiturin reuna on jatkunut jo Puijonkadun sillalle asti. Matkustajatunnelin kohdalle valmis betoninen reunaelementti ei mahdu, joten siihen valetaan käsin sopiva palanen.

29.9.2023

Tällä viikolla Maaherrankadun sillalla paiskittiin töitä näkyvästi, kun tulevan uuden sillan paaluja porattiin maahan. Paalut porataan noin 30 metrin syvyyteen. Työ jatkuu ensi viikolla.


Välilaiturin luona ensimmäinen pätkä uusia raiteita saatiin esiasennettua paikalleen. 


Ja matkatavaratunnelissa alkaa näyttämään siistiltä. Vielä vähän maalia pintaan niin hyvä tulee.


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta