Hyppää sisältöön

Kupittaa–Turku-ratahanke: Koulukatu saa uuden, entistä ehomman alikulkusillan

Julkaistu 14.12.2023

Kupittaa–Turku-ratahanke on ollut käynnissä vuodesta 2021 asti. Hanke sujuvoittaa junaliikennettä, antaa mahdollisuuden kehittää asemaseutua ja parantaa liikkumis- ja asumisympäristöä sekä esteetöntä kulkua. Yksi näkyvimmistä urakoista on ollut Koulukadun alikulkusillan purkaminen: vanha silta saa väistyä uuden, entistä ehomman tieltä. Uusi silta saadaan käyttöön vuonna 2025.

Koulukadun alikulkusillan purkaminen aloitettiin marraskuun alussa.

Koulukatu on Turussa yksi autoliikenteen pääväylistä. Koulukadun alikulkusilta on vuosikymmenten aikana ehtinyt nähdä reilun määrä liikennettä sekä tiellä että raiteilla. 

Nyt ne ajat ovat ohi, sillä liki 90-vuotiaasta sillasta on jäljellä enää rippeet. Uutta siltaa rakennetaan samalle paikalle samanaikaisesti purkutöiden kanssa.

- Vanha silta on tullut käyttöikänsä päähän, joten sitä ei enää kannattanut remontoida. Sillat suunnitellaan Suomessa lähtökohtaisesti kestämään 100 vuotta, ja sinä aikana silta peruskorjataan pari kolme kertaa. Peruskorjauksissa yleensä uusitaan muun muassa reunapalkit ja vesieristys, joilla pyritään varmistamaan, että sillan betoni ja raudoitteet kestävät taas, kertoo rakennuttajakonsultti Ville Larkamo VSS Infrasta.

Vanhan alikulkusillan rakennusvuodeksi on kirjattu Väyläviraston Taitorakennerekisteriin vuosi 1935. Silta on siis jo nyt niin lähellä 100 vuoden ikää, että kunnostus ei ole enää järkevää. Lisäksi vanhemmissa silloissa on muun muassa käytetty usein huonompilaatuista betonia.

 

Iso silta puretaan osissa

Koulukadun massiivisen alikulkusillan purkaminen on ollut iso projekti. Purkutyöt aloitettiin marraskuun 2023 alussa liikennejärjestelyillä, jotka vähensivät autoliikennettä sillan lähellä ja antoivat tilaa tehdä purkutyöt turvallisesti. Pyöräilyn ja jalankulun reitit siirrettiin purkutöiden ajaksi kauemmas sillasta turvallisuussyistä.

- Koska silta on iso, se puretaan kahdessa osassa. Ensimmäinen puolisko puretaan kahdessa vaiheessa: ensin kaupungin suunnalta katsottuna sillan kannen oikeanpuoleinen neljännes ja sen jälkeen vasemmanpuoleinen. Kannen purkamisen jälkeen puretaan vielä sillan välituki eli se, joka on tiellä kaistojen välissä, Larkamo kertoo.

Sillan toisen osan purku alkaa vuoden 2024 loppupuolella ja vanhan sillan viimeisetkin rippeet ovat poissa keväällä 2025.

Purkutyö tehdään pääasiassa hydraulivasaralla piikkaamalla. Apuna käytetään tarpeen mukaan pulveroitsijaa, jolla betonia saadaan murskattua. Betonia myös leikataan timanttisahalla.

 

Uudelle sillalle parempi valaistus

Uutta siltaa rakennetaan limittäin vanhan sillan purkamisen kanssa. Vuoden 2024 alkupuolella aloitetaan sillan uusien teräspalkkien asennus, ja muotitetaan, raudoitetaan ja lopuksi valetaan silta. Valutöiden jälkeen rakennetaan vielä sillan kannen pintarakenteet. Koko töiden ajan rakennetaan myös sillan paalulaattoja.

Uudesta sillasta tulee ulkoisesti hyvin samanlainen kuin vanhastakin ja esimerkiksi sillan alta kulkevien autokaistojen määrä pysyy ennallaan. Myös pyöräilyn ja jalankulun reitit palaavat entisille paikoilleen.

Ville Larkamo arvelee, että ulkoisesti erot uuden ja vanhan sillan välillä eivät juuri näy tavalliselle kulkijalle.

- Maatuet siirtyvät vähän kauemmas toisistaan, valaistus paranee nykyaikaisten valojen myötä ja pinnat ovat siistimmät ja ehkä vähän sirommat. Mutta nämä ovat tietysti katsojan silmässä.


Koulukadun alikulkusillan rakennuttajakonsultti Ville Larkamo kuvailee urakkaa massiiviseksi.

 

Uuden sillan alituskorkeus säilyy ennallaan

Koulukadun alikulkusillan korkeutta laskettiin töiden ajaksi 3,4 metriin, ja valmiin sillan korkeus säilyy nykyisessä 3,6 metrissä.

Pääosa Suomen alikulkusilloista on 4,6-metrisiä tai korkeampia. Koulukadun sillalla tavallista matalammasta korkeudesta on ilmoitettu erillisellä merkillä.

Uuden alikulkusillan korkeutta pohdittiin pitkään suunnitteluvaiheessa. Yksi syy korkeuden säilymiseen ennallaan on junaliikenne, joka kulkee sillan yli. Juna ei ole nousujen ja laskujen kanssa yhtä joustava kuin autot, joten raiteiden alle jäävien ylä- ja alamäkien pitää olla mahdollisimman loivia. Jos Koulukadun alikulkusillan korkeutta nostettaisiin esimerkiksi metrillä, myös raiteet sillan molemmin puolin pitäisi rakentaa nykyistä korkeammalle useamman sadan metrin matkalla.

- Suunnittelussa otettiin huomioon eri vaihtoehtoja. Korkeuden säilyttämiseen ennallaan on monia syitä, muun muassa vaikutukset Turun katuverkkoon laajemmin. Sillan korkeutta ei voitu nostaa nykyisestä, joten tarkan kokonaisharkinnan jälkeen päädyttiin pitämään alituskorkeus ennallaan, Larkamo sanoo.

 

Seuraa hanketta: 

https://vayla.fi/kupittaa-turku-ratahanke
www.facebook.com/KupittaaTurkuratahanke

Kupittaa–Turku-ratahankkeen tavoitteena on parantaa ja sujuvoittaa raideliikennettä koko Varsinais-Suomessa ja Rantaradalla. Lisäksi hanke mahdollistaa osaltaan Helsinki–Turku nopean junayhteyden toteuttamisen. Ratapihoilla tehtävien muutostöiden ansiosta Turun asemanseudulla vapautuu maata alueen kehittämiseen ja rautatieaseman henkilölaiturialueen turvallisuus ja esteettömyys paranevat. Hankkeen työt ajoittuvat vuosille 2021–2026. Hanke on saanut tukea Euroopan unionilta sekä suunnitteluun että rakentamiseen.