Hyppää sisältöön

Kotkan Hyväntuulentien louhintatyöt etenevät Paimenportin risteyksen eteläpuolelle

Julkaistu 26.8.2021 8.29

 

Paimenportin eritasoliittymän rakentamiseen liittyvät louhinta- ja räjäytystyöt Hyväntuulentiellä ovat edenneet aikataulussa. Työt ovat siirtymässä Paimenportin liittymän eteläpuolelle. Louhinnasta syntynyttä kivimateriaalia hyödynnetään paikallisesti tien rakennekerroksissa ja penkereissä. Louhintatyöt jatkuvat arviolta kevääseen 2022 saakka.

Hyväntuulentien liikenne on ohjattu kiertoreiteille keväällä 2021. Paimenportin rakennustyömaalla tehdään kallion porausta, louhintaa ja rikotusta. Kotkan kaupungin myöntämän melulupa on voimassa arkisin klo 7–20. Louheen kuormausta voi tehdä valmistelevan työnä kello 22 asti, ja viikonloppuisin meluavia töitä voidaan tehdä satunnaisesti.

”Louhintamursketta käytetään uuden rakennettavan tien rakennekerroksissa ja penkereissä. Louheen hyötykäytöllä ja sen murskaamisella suoraan työmaalla vähennetään kuormitusta ympäristölle, kun louhinnasta syntyvät massat saadaan hyötykäyttöön, materiaalia ei tarvitse ostaa ulkopuolelta ja niiden kuljetustarpeet vähenevät”, selventää hankkeen projektipäällikkö Jetro Matilainen Väylävirastosta.

Tärinäraja-arvoja seurataan mittariston avulla

Louhinta- ja räjäytystöistä aiheutuu ajoittain myös tärinävaikutuksia lähialueille. Tärinäraja-arvoja seurataan erityisellä tärinämittauslaitteistolla. Tärinämittareiden avulla voidaan luotettavasti seurata tärinävaikutusten pysyvän odotettujen raja-arvojen sisällä. Hankkeen räjäytystöiden raja-arvoja seurataan erityisesti Kymenlaakson keskussairaalan tärinäherkkien laitteiden sekä Gasgridin kaasuputken osalta. Tärinämittareiden tuottamaa dataa voidaan myös hyödyntää tulevien räjäytysten suunnittelussa.

”Louhintatärinä etenee maaperässä aaltomaisesti, ja tärinävaikutuksia saattaa tuntua jopa satojen metrien päässä. Suurin tärinähaitta on kuitenkin räjäytysalueen välittömässä läheisyydessä. Louhintatyöt etenevät hiljalleen Paimenportin eteläpuolelle, joten tärinä- ja meluvaikutuksia saattaa tuntua entistä laajemmalla alueella. Pahoittelemme tilanteen aiheuttamaa epämukavuutta asukkaille, ja toivomme asian suhteen kärsivällisyyttä” kertoo hankkeen työmaapäällikkö Antero Lehtinen GRK Infra Oy:stä. Louhintatyöt etenevät etelän suuntaan hankealueen rajoille saakka. Louhintatöiden arvioidaan jatkuvan vuoden 2022 kevääseen saakka.

Lisätietoja:

Väylävirasto, projektipäällikkö Jetro Matilainen, puh. 050 505 1513, [email protected]
GRK Infra Oy, työmaapäällikkö Antero Lehtinen, puh. 040 539 8055, [email protected]

Seuraa hanketta:

Verkkosivuiltamme: https://vayla.fi/vt-15-paimenportin-eritasoliittyma
Facebookissa: https://www.facebook.com/vt15paimenportti


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta