Hyppää sisältöön

Jäänmurtokausi alkaa: Otso lähtee Väyläviraston päätöksellä Perämerelle 3.12.

Julkaistu 2.12.2021 12.05

 

Jäänmurtaja Otson toiminta-alue tulee avustuskauden alussa olemaan Perämeren pohjoisosassa. Ensimmäiset merialueiden avustusrajoitukset tulevat voimaan 4.12.2021.

Otso saapuu Perämerelle viikonloppuna ja hoitaa ensisijaisesti Tornion, Kemin ja Oulun liikennettä.

”Talvi etenee, olemme asettaneet ensimmäiset avustusrajoitukset Perämeren pohjoisimpiin satamiin. Niiden tullessa voimaan (4.12.2021) lähetämme myös nyt ensimmäiset murtajat niin Saimaalle kuin myös Perämerelle, Suomen ja Ruotsin jäänmurtoyhteistyönkin edellyttämällä tavalla”, kertoo Väyläviraston merenkulkuyksikön päällikkö ja vesiliikennejohtaja Jarkko Toivola.

Väyläviraston käytössä on merellä Arctian kuusi perinteistä ja kaksi monitoimijäänmurtajaa sekä Alfons Håkansin Zeus of Finland. Saimaalla avustavat Alfons Håkansin Calypso ja Protector sekä Rauma Catan Meteor.

Tässä vaiheessa Saimaalle lähtee Raumalta jäänmurtaja Meteor, ja Calypso puolestaan hakee Kotkasta moottoroidun irtokeula Saimaan. Kummatkin saapuvat alueelle loppuviikosta.

Alkavana talvena avustusrajoituksia satamiin asetetaan jäätilanteen mukaan samoilla periaatteilla kuin edellisinäkin talvina.

Tietoa avustus- ja jäätilanteesta (baltice.org)

Talvimerenkulku-sivustolta löytyvät mm. talvimerenkulun ohjeistus suomeksi, ruotsiksi, englanniksi sekä venäjäksi.

Lue lisää moottoroidusta irtokeulasta

Väylävirasto vastaa talvimerenkulun viranomais- ja tilaajatehtävistä, valtakunnallisesta koordinoinnista, ja päättää satamien avustusrajoituksista. Palvelutuottajat ylläpitävät jäänmurtokalustoa ja vastaavat jäänmurtopalveluista. Kokonaisuudessa tärkeää on myös yhteistyö naapurimaihin, joiden kanssa sovitaan jäänmurtajakapasiteetin yhteiskäytöstä.

Väyläviraston palvelulupauksen mukaan jäänmurtajien apua saa keskimäärin neljän tunnin sisällä. Jäänmurtajat eivät kulje ainoastaan satamiin johtavilla väylillä, vaan avomerelläkin avustetaan lukemattomia aluksia. Talvimerenkulun kustannukset ovat noin 60 miljoonaa euroa vuodessa, sillä kaikki Suomen satamat jäätyvät normaalitalvina.

Lisätietoja:

merenkulun asiantuntija Tuomas Taivi, p. 029 534 3328 tai [email protected]

 

Liitteet


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta