Hyppää sisältöön

Ilmalan ratapihan perusparannus valmistuu

Julkaistu 2.10.2012

Ilmalan ratapihalla Helsingissä hoidetaan suurin osa kaukojunaliikenteen henkilöjunien huollosta ja koko Helsingin lähiliikenteen kaluston huolto. Ilmalan toimivuus on keskeistä kaiken junaliikenteen sujumiseksi, jotta junat saadaan aikataulunmukaisesti Helsingin päärautatieasemalle ja sieltä liikenteeseen. Vuosien 2006–2012 aikana ratapiha on perusparannettu Liikenneviraston ja VR-konsernin yhteistyönä.

Ratapiha-alue on nyt entistä toimivampi ja turvallisempi. Perusparannuksessa on tehty päällysrakenne- ja sähköistystöitä sekä uusittu asetinlaite. Asetinlaitetekniikan muutos käsittää noin 200 vaihteen keskittämisen yhden uuden asetinlaitteen ohjaukseen. Koko alue on myös aidattu ja sen valaistusta parannettu.

Rakennetuilla huoltotasoilla ja käyttövalmiushuoltoraiteilla hoidetaan vaunujen tarvitsemat huoltotoimenpiteet, kuten kevytöljyn ja veden tankkaus, vahvavirran syöttö, jarrujenkoettelu paineilmalla sekä lokatankkien alipainetyhjennys. Lisäksi vetureiden pesulle ja pyörien hiekoitukselle on omat raiteensa.

Osana ratapihan perusparannusta Ilmalassa sijaitsevalla Helsingin varikolla on tehty mittavia kunnostus- ja laajennustöitä. Vuonna 2008 käyttöön otetussa Pendolino-hallissa kaukojunien huolto-, sulatus- ja korjaustyöt voidaan tehdä tehokkaasti. Pendolino-hallissa huolletaan Allegro-junat, joita varten hallin pohjoispään raiteet on varustettu Venäjän virtajärjestelmällä.

Vetureiden pesua ja hiekoitusta varten ratapihalle on rakennettu uusi pesuhalli ja hiekoituspaikka. Lisäksi lähijunahallia on kunnostettu ja laajennettu Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:n omistamien Flirt-lähijunien huoltoon sopivaksi. Lähijunahallin yhteyteen on rakennettu myös uusi sorvihalli ja hankittu tehokas tandem-sorvi junien pyörien kunnostusta varten.

Ilmalan ratapihan rakentamistyöt on tehty junaliikenteen ehdoilla. Varikko on toiminut koko rakentamisen ajan ja ratapihan käyttö on osaltaan määrännyt toteutusaikataulua. Yhteensovitus projektin aikana on onnistunut hyvin, eikä junaliikenne ole juurikaan myöhästellyt rakentamistöiden vuoksi.
 


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta