Hyppää sisältöön

Helsinki–Riihimäki: Junaliikenteen uusi asetinlaite otettiin onnistuneesti käyttöön Keravalla

Julkaistu 19.8.2021 12.30

 

Keravan uuden asetinlaitteen yhdeksän viikkoa kestänyt käyttöönotto valmistui 16. elokuuta. Muista ratatöistä johtuen junaliikenteen poikkeusjärjestelyt jatkuvat kesäaikataulukauden loppuun 29.8. asti.

Suomen vilkkaimmin liikennöidyn Helsinki–Riihimäki-rataosuuden välityskyky on jäänyt riittämättömäksi ja liikenne rataosalla on ajoittain häiriöherkkää. Keravalla käyttöönotettu uusi asetinlaite on edellytys välitys- ja häiriönsietokykyä parantaville lisäraiteille, jotka valmistuessaan mahdollistavat myös junavuorojen lisäämisen.

Asetinlaite valvoo muun muassa, että junan käyttämät raideosuudet ovat vapaana ja vaihteet ovat junan kulkutietä turvaavassa asennossa.

- Käyttöönotossa uuteen järjestelmään kytkettiin turvalaite-elementit, kuten opastimet, vaihteet ja raideosuudet. Lisäksi kesän aikana tehtiin tarvittavia tarkastuksia ja testauksia ennen liikenteelle luovutusta, projektipäällikkö Veli-Matti Kantamaa Väylävirastosta sanoo.


Tarkasti vaiheistetussa hankkeessa mukana monta tahoa

Yhdeksän viikkoa, kahdeksan eri työvaihetta kestänyt Keravan asetinlaitteen käyttöönotto eteni suunnitellusti ja valmistui aikataulussa. Käyttöönoton ja liikenteen yhteensovittaminen edellytti mittavia poikkeusjärjestelyitä junaliikenteeseen. Vaikka työ eteni suunnitellusti ja aikataulussa, jouduttiin muutamia junavuoroja käyttöönoton aikana perumaan.

Käyttöönottoa edelsi noin kahden vuoden suunnittelu- ja valmistelutyöjakso yhteistyössä laitetoimittaja Siemens Oy:n, asetinlaiteurakoitsija NRC Group Finland Oy:n, käyttöönottotarkastuspalvelu Sweco Infra & Rail Oy:n sekä lukuisien muiden rautatiealan toimijoiden kanssa.

- Koska käyttöönotto tapahtui erittäin vilkkaasti liikennöidyllä ja entuudestaan häiriöherkällä rataosuudella, valmisteltiin töitä laajassa yhteistyössä rautatieliikenteen toimijoiden kanssa. Yhteistyö eri toimijoiden välillä toimi hyvin ja mutkattomasti koko hankkeen ajan. Työtä kokonaisuutena voidaan pitää varsin onnistuneena, sillä käyttöönotosta selvittiin ilman ennakoimattomia muutoksia liikenteeseen, kohteen rakennuttamisesta vastannut Joni Mäkelä Rejlers Finland Oy:stä kertoo.

- Kahdeksanosainen hanke saatiin valmiiksi aikataulussa eikä töistä aiheutunut junaliikenteeseen viivästyksiä. Kokonaisuutena hanke onnistui erittäin hyvin, Kantamaa kiittää.


Junaliikenteen poikkeusjärjestelyt jatkuvat elokuun loppuun

Muista ratatöistä johtuvat, elokuun loppuun asti jatkuvat poikkeusjärjestelyt junaliikenteessä vaikuttavat erityisesti K-, I- ja P-junien liikenteeseen. Matkustajia kehotetaan suunnittelemaan omaa matkantekoa etukäteen ja varaamaan matkustamiseen tavallista enemmän aikaa.

Voimassa ovat yhä seuraavat poikkeukset junaliikenteessä 29.8. asti:

K-junat

  • Arkisin noin klo 5.30–19.30 K-junat liikennöivät ainoastaan Tikkurilan ja Keravan välillä, pääosin 20 minuutin vuorovälein. Arkipäivisin 16.–29.8. ruuhka-aikoina noin klo 6.30–8.30 sekä 15.30–17.30 liikennöidään 10 minuutin välein.
  • Varhain aamulla, iltaisin ja viikonloppuisin K-junat liikennöivät 20 minuutin vuorovälein Helsinki–Kerava-välillä. K-junat Keravan suuntaan eivät pysähdy Pukinmäessä arkisin noin klo 5.30–23.00 ja viikonloppuisin noin klo 7.30–23.00 välisenä aikana. Yöaikaan junat liikennöivät normaalisti.
  • K-junalla Helsingin suuntaan matkustavien kannattaa vaihtaa P-junaan jo Hiekkaharjussa. Keravan suuntaan matkustettaessa suositellaan matkustamaan I-junalla Hiekkaharjuun asti.

I- ja P-junat

  • I- ja P-junat liikennöivät arkisin klo 7:00-20:00 10 minuutin vuorovälein, iltaisin noin klo 20.00–23.00 20 minuutin vuorovälein ja klo 23:00 jälkeen noin 30 minuutin vuorovälein.
  • Viikonloppuisin I- ja P-junat liikennöivät aamusta iltaan klo 7.30–23.00 20 minuutin vuorovälein. Yöaikaan junat liikennöivät normaalisti. I-junat eivät pysähdy Pukinmäessä arkisin noin klo 5.00–23.00 välisenä aikana ja viikonloppuisin noin klo 8.00–23.00 välisenä aikana.
     
  • Pukinmäen työmaan takia Oulunkylä-Tapanila väli on yksiraiteinen kaupunkiradan osalta, minkä vuoksi I-junista joka toinen ohittaa Oulunkylä-Tikkurila väliasemat.

D-, Z- ja R-junat siirtyvät normaaliin liikenneaikatauluun nyt, kun uusi asetinlaite on otettu käyttöön. Myöskään kaukojunien liikenteessä ei ole enää poikkeusjärjestelyjä.

Helsinki–Riihimäki kapasiteetin lisääminen -hankkeen ensimmäinen vaihe keskittyy liikennepaikkojen parantamiseen. Alkuvuonna 2022 käynnistyvän toisen vaiheen rakentaminen sisältää lisäraiteet Keravan ja Jokelan välille. Kolmannen vaiheen ratasuunnittelu on käynnissä. Koko hankkeen lopputilanteessa Keravan ja Riihimäen välinen rataosuus on neliraiteinen.

Lisätiedot:

Väylävirasto: Riitta Parviainen, projektipäällikkö, [email protected], p. 0295 34 3034

Väylävirasto: Veli-Matti Kantamaa, projektipäällikkö (turvalaitteet), [email protected], p. 029 534 3813

Helsinki–Riihimäki-hankkeessa luodaan edellytykset sujuvammalle liikenteelle Suomen vilkkaimmin liikennöidyllä rataosuudella, pääradalla. Hanke toteutetaan kolmessa vaiheessa, joista ensimmäinen on käynnissä vuosina 2016–2022. www.vayla.fi/helsinki-riihimaki.


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta