Banprojektet Kuppis–Åbo fick värdefull information av testarna om till exempel säkerheten och tillgängligheten vid parkeringsplatserna utanför Kuppis triangel. Här ger testaren Iita Makkonen respons.
I Kuppis har vi nu i en dryg månad rört oss enligt de tillfälliga trafikarrangemangen inom banprojektet Kuppis–Åbo. Under de två första veckorna guidade plattformsguiderna passagerare ansikte mot ansikte, och det finns fortfarande högtalarutrop, skyltar och kartor på stationerna.
– Det har samlats respons på trafikarrangemangen via många kanaler. Det är en utmaning att Kuppis station inte är dimensionerad för de nuvarande trafikmängderna. Vi gör dock trafiken på Kuppis smidigare efter bästa förmåga, berättar Erkki Mäkelä, projektchef för banprojektet Kuppis–Åbo vid Trafikledsverket.
Genom Kuppis medborgarauditering, som ordnades i slutet av september, erhölls respons i synnerhet om tillgängligheten och säkerheten. På Åbo centralstation genomfördes en medborgarauditering våren 2022.
Två personer med rörelsehinder och en synskadad person testade arrangemangen på stationsområdet på en solig och torr höstdag. Ena personen med nedsatt rörelseförmåga rörde sig med elrullstol och den andra med en manuell rullstol. Den synskadade testaren hade en ledarhund och en vit käpp som hjälpmedel.
I medborgarauditeringen deltog Riitta Tammi, sakkunnig inom kundrelationer, Erkki Mäkelä, projektchef och Seppo Paukkeri, projektingenjör från Trafikledsverket samt Hannele Vartia, byggherrekonsult vid Arkos och Silja Laine, skyltplanerare vid Ramboll.
Den synskadade testaren Taru Luukkala önskade mer kontrast, dvs. tonskillnad, till trapporna som leder från stationshallen till plattformarna.