Projektets bakgrund
Det finns 110 plankorsningar på banavsnittet, varav 21 är försedda med varningsanordningar. På banavsnittet finns flera mjuka områden. På banavsnittet mellan Reso och Nådendal planeras förutom plankorsningar och modernisering även elektrifiering av banan. På det sex kilometer långa enspåriga banavsnittet för godstrafik finns sex plankorsningar och sju mjuka områden.

Målet är att förbättra säkerheten
Målet med projektet är att förbättra bannätets och trafikanternas säkerhet. Genom reparationer av banan upprätthålls trafikens funktionalitet och tillgänglighet med förbindelser mellan områdena. Man ser också till att de internationella förbindelserna fungerar. Elektrifieringen av banavsnittet minskar trafikens klimatkonsekvenser och förbättrar spårtrafikens konkurrenskraft.
I projektet repareras banavsnittets beläggningskonstruktion som nått slutet av sin livscykel samt enskilda konstkonstruktioner, såsom trummor och broar, och dränering ombesörjs. Elektrifiering byggs på banan mellan Reso och Nådendal. Plankorsningar avlägsnas och moderniseras. För plankorsningar som bevaras övervägs ljusvarningsanordningar. I de mjuka områdena förbättras banans stabilitet i första hand med motvallar. En eventuell höjning av hastigheten på banavsnittet utreds.
Tidtabell
Projektets järnvägsplaner färdigställs i 2025.
Kostnader
Kostnaderna för järnvägsplaneringen uppgår till cirka 9 miljoner euro.
Kostnadsberäkningen för genomförandet av hela projektet är 180 miljoner euro. Det finns inget beslut om genomförande av projektet.