Purola–Nuppulinna lisäraiteet

Suunnitteilla

Järvenpään Purolan ja Tuusulan Nuppulinnan välille rakennetaan lisäraiteet vuosina 2024–2028. Purolan ja Nuppulinnan välillä lisäraiteet tulevat sijoittumaan nykyisten raiteiden molemmin puolin.

Purolan ja Nuppulinnan välille rakennetaan lisäraiteet
  • Suunnittelu 06/2023–
  • Purola–Jokela yksityisteiden rakentaminen 01/2024–
  • Esirakentaminen 09/2024–
  • Rakentamisen hankinta käynnistyy 06/2025
  • Lisäraiteet valmiit 12/2028

Ajankohtaista

Alueen esirakentaminen alkoi yksityisteiden rakentamisella tammikuussa 2024. Esirakentamista jatkettiin syksyllä 2024 maata kuormittavien esikuormituspenkereiden ja sähkörataperustusten rakentamisella. Työvaiheet jatkuvat alueella vuoden 2025 toukokuun loppuun saakka.

Lisäraiteiden rakentamisen hankinta alkaa arviolta kesäkuussa 2025. Lisäraiteiden rakentamisen yhteydessä Järvenpään Tyynelän alikulkukäytävä uusitaan. Hyväksytyssä ratasuunnitelmassa Tyynelän alikulkukäytävä sijaitsee noin 40 metriä nykyistä pohjoisempana.

Sillan sijainti tulee tarkentumaan vielä käynnissä olevan ratasuunnitelmamuutoksen myötä. Siinä arvioidaan, voisiko silta sijaita nykyisellä paikallaan ja sen rakenteita, kuten luonnonkivisiä maatukia, säilyttää. Lisäksi ratasuunnitelmamuutoksessa tarkennetaan rata-alueen rajoja sekä rakentamisen ajaksi tarvittavien alueiden sijaintia ja laajuutta.
 

Ajankohtaista hankkeessa

Takaisin Helsinki–Riihimäki -ratahanke: meluntorjunta vilkkaan radan varrella on vaativaa työtä

Helsinki–Riihimäki -ratahanke: meluntorjunta vilkkaan radan varrella on vaativaa työtä

Julkaisuajankohta 16.6.2025 13.30
Ratapenkereelle rakennettu tumma meluseinä, jossa puisia pystyrimoja.

Järvenpään alueella Helsinki–Riihimäki-ratahankkeessa on valmistunut uusia meluseiniä, jotka parantavat ympäristön turvallisuutta ja viihtyisyyttä vilkkaasti liikennöidyn radan läheisyydessä.

Helsinki–Riihimäki-hankkeessa rakennetaan ensimmäisen ja toisen vaiheen aikana yhteensä noin 15 kilometriä melusuojausta, noin 35 miljoonan euron arvosta. Uutta meluseinää on nyt noussut radan itäpuolelle Ristinummen ja Lustikullan välille. Seuraavaksi rakennetaan radan länsipuolta. 

Meluseinät ovat osa ratahankkeen mittavaa meluntorjuntaohjelmaa. Seiniä rakennetaan niille rata-osuuksille, joilla melun hillitseminen on arvioitu tarpeelliseksi ympäristövaikutusten arvioinnin ja melu-mallinnusten perusteella. Neliraiteisen ratakäytävän suunnittelu asettaa erityisiä haasteita meluntorjun-nalle, sillä junat kulkevat leveällä alueella ja usealla raiteella.

”Meluntorjunta on tärkeä osa hanketta, mutta samalla aihe, johon liittyy paljon odotuksia ja erilaisia näkemyksiä. Ratkaisut perustuvat aina yleisiin melutason ohjearvoihin, asiantuntija-arvioihin ja suunnit-teluperusteisiin. Radan läheisyydessä junien ääniä ei voida täysin poistaa, mutta meluseinät auttavat hillitsemään erityisesti kaikkein häiritsevimmät melupiikit ja vähentämään melun kuormittavuutta lähi-alueen asukkaiden arjessa”, sanoo projektipäällikkö Riitta Parviainen Väylävirastosta.

Vanhoilla asuinalueilla meluntorjunta suunnitellaan tapauskohtaisesti osana ratahankkeen vaikutustar-kasteluja. Jos melumallinnusten perusteella todetaan suojaustarvetta – esimerkiksi siksi, että liikenne on vuosien varrella lisääntynyt – suunnitellaan alueelle erikseen tarvittavat meluntorjuntaratkaisut. Uudemmilla asuinalueilla melun vaikutukset huomioidaan jo kaavoitusvaiheessa esimerkiksi asuinraken-nusten sijoittelulla, rakennusmääräyksillä tai suojarakenteilla.

Meluseinien suunnittelussa painotetaan myös rakenteiden sopeutumista ympäristöön. Ulkonäkö, mitta-suhteet ja materiaalit pyritään valitsemaan niin, että ne tukevat maisemaa eivätkä hallitse sitä. Mitoitus vaihtelee kohteittain: nyt rakennetut seinät ovat keskimäärin noin kolmen metrin korkuisia. 

Meluntorjunta ei rajoitu pelkästään seinärakenteisiin. Hankkeessa on käytetty myös runkomelua vai-mentavaa eristysmattoa, joka sijoitetaan radan rakenteisiin parin metrin syvyyteen vaimentamaan maaperän kautta kantautuvaa melua. Muita meluntorjunnan keinoja ovat esimerkiksi erilaiset vallit, ääneneristävät rakenteet ja liikennöintiin liittyvät ratkaisut. 

Lue lisää meluntorjuntakeinoista Väyläviraston artikkelista: Melusuojaus, tieympäristön hiljainen sankari.

 

Ratatyömaata ja suurikokoinen vaalea kangas
Eristysmatto vaimentaa runkomelua parin metrin syvyydessä.

 

Hankeuutinen helsinki-riihimaki