Valtatie 9 Tampere-Orivesi

Tiehanke Suunnitteilla Pirkanmaa

 

Valtatie 9 (E63) on erityisen tärkeä osa Suomen TEN-tieverkkoa. Valtatien 9 parantamisesta Tampereen Alasjärven ja Oriveden eritasoliittymän välillä valmistui yleissuunnitelma marraskuussa 2010, jonka Liikennevirasto hyväksyi kesäkuussa 2018. Yleissuunnitteluun sisältyi myös ympäristövaikutusten arviointi. Hankkeen jatkosuunnittelussa yleissuunnitelman mukainen suunnittelualue on jaettu kahteen osaan: Alasjärvi-Käpykangas ja Käpykangas-Orivesi. Tieosuudesta Alasjärvi-Käpykangas  laadittu tiesuunnitelma on hyväksyttävänä Liikenne- ja viestintävirastossa ja Käpykangas-Orivesi tiesuunnitelma valmistuu vuoden 2025 loppuun mennessä. 

Rekka kulkee suunnitteluosuudella.

Ympäristövaikutusten arviointi (YVA)

Ympäristövaikutusten arviointiselostus valmistui kesäkuussa 2008. Arviointiselostusta täydennettiin keväällä 2009 täydennysraportilla, jossa tarkennettiin arviointiselostuksen vaikutusarvioita ja tutkittiin ympäristöhaittojen lieventämiskeinoja.

Pirkanmaan ympäristökeskus antoi arviointiselostuksesta ja täydennysosasta lausunnon 9.10.2009.

Hankkeen ympäristövaikutusten arviointiin liittyvä aineisto löytyy ympäristöhallinnon verkkopalvelusta osoitteesta: https://www.ymparisto.fi/fi/osallistu-ja-vaikuta/ymparistovaikutusten-arviointi/vt-9-parantaminen-valilla-tampere-orivesi

Yleissuunnitelma

Vuonna 2010 valmistuneen yleissuunnitelman mukaan Tampereen ja Oriveden välinen, noin 35 kilometrin pituinen tiejakso parannetaan moottoritieksi välillä Alasjärvi–Ruutana ja keskikaiteelliseksi 4-kaistatieksi välillä Ruutana–Orivesi Pirkanmaan vahvistetun maakuntakaavan mukaisesti nykyisessä maastokäytävässään. Suunnitelmaan sisältyy kuusi uutta eritasoliittymää (Tasanne, Suinula, Säynäjärvi, Siitama, Yliskylä ja Oritupa) ja neljä parannettavaa (Alasjärvi, Aitovuori, Tarastenjärvi ja Orivesi). Suunnitelma sisältää uusia siltoja yhteensä 36 kappaletta. Valtatien nopeusrajoitus on 100 km/h.

Suunnitelmassa on esitetty rinnakkaistiejärjestelyt kaikkien tasoliittymien poistamiseksi tiejaksolta. Kevyen liikenteen yhteydet järjestetään erillisten väylien ja rinnakkaisten teiden avulla. Koko tiejakso valaistaan.

Meluntorjuntarakenteita on esitetty nykyisen asutuksen ja Soimasuon Natura-alueen kohdille. Ekologiset yhteydet turvataan kolmen ekosillan, yhden hirvieläinten alikulun ja kahden pieneläinalikulun avulla. Koko tiejaksolle rakennetaan riista-aita.

Yleissuunnitelma on toiminut jatkosuunnittelun lähtökohtana. Alasjärvi-Käpykangas ja Käpykangas-Orivesi tiesuunnitelmissa yleissuunnitelmassa esitettyihin ratkaisuihin on tehty jonkin verran muutoksia. 

Tiesuunnitelmat

Hankkeen suunnittelua on jatkettu kahden tiesuunnitelman laadinnalla. Tiesuunnitelmien suunnitteluosuudet ovat olleet Alasjärvi-Käpykangas ja Käpykangas-Orivesi.

Pirkanmaan ELY-keskus lähetti tiesuunnitelman "Valtatien 9 parantaminen välillä Alasjärvi-Käpykangas" hyväksyttäväksi Liikenne- ja viestintävirastoon kesäkuussa 2025. Hanke sisältyy Väyläviraston laatiman Valtion väyläverkon investointiohjelman 2025-2032 kiireellisimpien hankkeiden joukkoon.

Tiesuunnittelman "Valtatien 9 parantaminen välillä Käpykangas-Orivesi" laatiminen on käynnissä ja suunnitelma valmistuu vuoden 2025 loppuun mennessä.

Linkki Alasjärvi-Käpykangas hankekorttiin:
https://vayla.fi/documents/25230764/35412234/TIE+Vt+9+Alasj%C3%A4rvi-K%C3%A4pykangas.pdf/bbe41d5e-23a7-4ed4-8106-878da93bff81/TIE+Vt+9+Alasj%C3%A4rvi-K%C3%A4pykangas.pdf?t=1757073185409

Linkki Käpykangas-Orivesi hankekorttiin:
https://vayla.fi/documents/25230764/35412234/TIE+Vt+9+K%C3%A4pykangas-Orivesi.pdf/74ffccae-c662-fd03-cef7-03a15ab6696f/TIE+Vt+9+K%C3%A4pykangas-Orivesi.pdf?t=1756881372461