Hyppää sisältöön

Vt 9 Lotteinen–Jännevirta: Valtatie rakennetaan lähialueen kalliosta – kivi muuttuu tien rakennusaineeksi louhimalla

Julkaistu 16.1.2025

Lotteinen–Jännevirta-välin työmaalla on tehty kesän mittaan paljon louhintatöitä. Lähialueen kalliosta louhitaan kiviainesta suoraan rakennettavan tien materiaaliksi. Miten louhinta hoituu työmailla turvallisesti ja ympäristöystävällisesti? Entä millaisia erityistoimenpiteitä louhintatyöhön liittyy?

Kuvassa on luminen maisema, jossa kaivinkoneet työskentelevät avolouhoksessa, ja taustalla näkyy metsää.

Louhintaan liittyy useita työvaiheita. Tässä kuvassa on meneillään porausta, rammerointia ja kiven lastausta.

Louhinta on tarkkuutta vaativa prosessi, jossa on useita vaiheita. Rakentaminen etenee vaiheittain: kaivetaan maata, louhitaan kalliota, siirretään louhetta, jotta työssä voidaan edetä. Maaperän ja kallion laatu voi vaihdella, mikä aiheuttaa joskus muutoksia suunnitelmiin. Suunnittelu tehdään pohjatutkimusten perusteella, mutta pieniä muutoksia tulee väistämättä.

Räjäytettävät kentät suunnitellaan huolellisesti etukäteen. Työt aloitetaan pienemmillä räjäytyksillä kallion laadun selvittämiseksi. Panostaja ja porari suunnittelevat yhdessä räjäytyksen yksityiskohdat, kuten kentän ja ruutukoon eli räjäytettävän alueen laajuuden. 

Louhinta alkaa kallion porauksella. Poravaunu tekee kallioon reikiä tasaisin välein, ja näihin reikiin asetetaan räjäytysainetta. Tätä työvaihetta nimitetään panostukseksi. Porauksen ja panostuksen jälkeen räjäytyskenttä eli panostettu alue kytketään ja vaarallinen alue rajataan. Räjäytyksen aikana liikenne pysäytetään ja hälytyspilli varoittaa lähialueen asukkaita. Työmaan henkilökunta siirtyy turvallisen etäisyyden päähän ennen räjäytystä.

Louheita on moneen lähtöön

Räjäytyksen jälkeen rammerikone pienentää louhinnasta syntyneet kivet, jotka ovat kooltaan yli 600-millisiä. Rammeri on kaivinkoneeseen kiinnitettävä osa. Rammerointia tehdään usein samanaikaisesti, kun louhetta kuormataan kuorma-autoihin tai dumppereihin eli kuormalava-autoihin, jotka kuljettavat sen tietyömaalla. 

Työmaalle on perustettu niin kutsuttu murskalaitos, johon kaivinkone syöttää louhetta. Siellä kivet murskataan eri kokoisiksi. Tämä prosessi koostuu 1-3 vaiheesta riippuen halutusta murskeen koosta. Usein käytetään kaksivaiheista murskausta. 

Eri kokoisia murskeita käytetään eri tarkoituksiin. Esimerkiksi niin kutsuttua putkimursketta käytetään putkien alla ja ympärillä, ja sepeliä käytetään salaojissa, jotta vesi pääsee sen läpi.

Turvallisuuteen panostetaan erityisen paljon

Koska louhintaan kuuluu räjäytyksiä, on työmaan turvallisuus ensisijaisen tärkeää. Ennen räjäytystä kenttä suojataan tarvittaessa kumimatoilla räjäytystyönjohtajan arvion ja räjäytystyöohjeiden mukaan. Räjäytyksen ajaksi liikenne pysäytetään ja hälytyspilli varoittaa vaarasta. Meluhaittoja minimoidaan työskentelyaikoja säätämällä. 

Poravaunuissa on pölynsidontalaitteet ja pölyn vähentämiseksi käytetään myös kastelua. Räjähteistä ei jää jäämiä ympäristöön, ja mahdollisesti epäonnistuneet räjäytykset tarkastetaan välittömästi.

 

Lisätietoja hankkeesta:
Väylävirasto, projektipäällikkö Harri Liikanen, p. 029 534 3007, [email protected]
vayla.fi/vt-9-parantaminen-valilla-lotteinen-jannevirta-siilinjarvi
facebook.com/lotteinenjannevirta
 

Tämän julkaisun sisällöstä vastaa yksin Väylävirasto, eikä se välttämättä vastaa Euroopan unionin mielipidettä.