Hyppää sisältöön

Vt 3 Hämeenkyrönväylä -hankkeen urakoitsijaksi valittiin Destia

Julkaistu 16.01.2020

Valtatie 3 Hämeenkyrönväylä -hankkeen urakoitsijaksi valittiin Destia Oy. Uusi väylä parantaa valtatien liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta.

Väylä ja Destia allekirjoittivat kehitysvaiheen urakkasopimuksen perjantaina 17. tammikuuta 2020. Ennen rakentamisen aloitusta hankkeella käynnistyy helmikuusta kesäkuun loppuun kestävä kehitysvaihe, jonka tuloksena syntyvästä alustavasta rakennussuunnitelmasta solmitaan rakentamisen urakkasopimus. Rakennustyöt on tarkoitus aloittaa kesällä 2020.

- Destia voitti todella tiukan tarjouskilvan, jossa kaikkien tarjoajan hinnat olivat muutama prosentin päässä toisistaan. Nyt aloitamme yhdessä toimien aikataulullisesti tiukan kehitysvaiheen, kertoo projektipäällikkö Akseli Nurmi Väylästä.

Hankkeessa rakennetaan noin 10 kilometrin pituinen kapea keskikaiteellinen nelikaistainen ohikulkutie. Uudelle väylälle tulee kolme eritasoliittymää ja 11 uutta siltaa. Nelikaistaisuus ja korkeampi nopeusrajoitus lyhentävät huomattavasti matka-aikaa valtatiellä.

Hämeenkyrönväylän kustannusarvio on 65,4 miljoonaa euroa, josta valtion osuus on 64 miljoonaa euroa ja Hämeenkyrön kunnan noin 1,4 miljoonaa euroa.

- Hienoa päästä suunnittelemaan ja toteuttamaan kauan odotettua valtakunnallisesti tärkeää hanketta. Tässä urakkamuodossa alkuun ideoimme ja kehitämme tiesuunnitelman ratkaisuja yhdessä tilaajan kanssa, minkä jälkeen varsinainen suunnittelu ja rakentaminen toteutetaan perinteisellä suunnittele ja toteuta -urakkamallilla, kommentoi Destian projektijohtaja Jukka-Pekka Saikkonen.
 

Kehitysvaiheessa tiesuunnitelma hiotaan lopulliseen muotoonsa

Hämeenkyrönväylän alkuperäinen tiesuunnitelma on valmistunut vuonna 2009, minkä vuoksi kehitysvaiheessa nykyohjeista vanhentunutta suunnitelmaa tulee tarkastella 2020-luvun rakennustekniikan silmin. Esimerkiksi liittymien mitoituksia tulee muuttaa sopiviksi liikenteessä yleistyneille pitkille HCT-rekoille ja alikulkukorkeuksia nostaa. 

STk- eli kehitysvaiheen sisältävässä suunnittele ja toteuta -urakkamallissa urakoitsija toteuttaa rakennustöiden lisäksi myös rakennussuunnittelun. Urakka alkaa k-kohdalla, eli kehitysvaiheella, jossa Väylä ja Destia käyvät läpi vanhaa tiesuunnitelmaa ja kehittävät sitä yhdessä.

Kehitysvaiheessa huomioidaan rakenteiden teknis-taloudellinen elinkaari sekä urakan riskit. STk-urakkamuodon etu on, että kehitysvaiheessa voidaan jakaa riskejä tilaajan ja palveluntuottajan kesken.
 

Lisätiedot:

Projektipäällikkö Akseli Nurmi, Väylä, puh. 029 534 3134 [email protected]

Projektijohtaja Jukka-Pekka Saikkonen, Destia, puh. 040 559 3775, [email protected]
 

Seuraa hanketta:

Tutustu hankkeeseen lisää verkkosivuillamme ja seuraa ajankohtaisia kuulumisia Facebookissa.

 

Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta