Hyppää sisältöön

Väylähankkeiden rakentamiselle suotuisa kesä

Julkaistu 3.9.2020

Väyläviraston rakentamishankkeet ovat edenneet kevään ja kesän aikana hyvin. Tartunnoilta sekä työtapaturmilta on vältytty ja työmaahenkilöstön saatavuus on pysynyt poikkeustilanteesta huolimatta hyvänä.

3 henkilöä rakennustyömaalla.

Väylävirastolla on käynnissä tällä hetkellä 37 rakentamishanketta ympäri Suomen. Kesä on ollut rakentamisen osalta vilkasta aikaa ja työmaat ovat edenneet hyvin. ”Väyliä pyritään ottamaan käyttöön sitä mukaa kun niitä valmistuu. Näin asiakkaat pääsevät nauttimaan hankkeen hyödyistä mahdollisimman nopeasti ja toisaalta rakentamisessa päästään seuraaviin vaiheisiin”, sanoo osastonjohtaja Esa Sirkiä.

Vastikään liikenteelle on otettu lukuisten pienempien kohteiden lisäksi muun muassa 16 kilometriä moottoritietä Vt 5 Mikkeli–Juva-hankkeessa ja elinkeinoelämän kannalta tärkeitä siltoja yli Saimaan kanavan ja Oulujoen. Hankkeet valmistuvat kokonaisuudessaan vasta myöhemmin.

Kokonaan työmaatauluja riisutaan paikaltaan elokuussa avatulla Kimolan kanavalla: ”Kimolan kanava on otettu veneilijöiden kesken ilolla vastaan, sulutuksia on ollut kuukauden aikana jo yli 450!”

Uusia hankkeita alkamassa

Kesän aikana rakentaminen on alkanut useassa hankkeessa ja työt näkyvät jo väylillä liikkujille. Esimerkiksi Vt 3 Hämeenkyrönväylän rakentaminen ja Vuosaaren meriväylän syventäminen ovat käynnissä ja alueen asukkaille on kerrottu hankkeiden tulevista vaiheista virtuaalisilla yleisötilaisuuksilla.

Lisäksi vuoden neljännessä lisätalousarviossa päätetyistä hankkeista (lisätietoa lisätalousarvion hankkeista) ainakin kuusi päästään aloittamaan jo tulevana syksynä. Lisätalousarviossa päätettiin yhteensä 22 hankkeen käynnistämisestä. Osa hankkeista odottaa vielä yhteistyökumppaneiden investointipäätöksiä sekä MAL-sopimusten lopullista hyväksymistä.

”Jotta alalla resurssit riittävät, hankintoja tehdään porrastetusti. Järjestämme myös markkinainfoja, jossa hankkeiden suunnitelmia ja aikatauluja esitellään alan toimijoille ja kuullaan heidän mielipiteitään mahdollisista toteutustavoista. Näin hankkeiden urakointiin saadaan mahdollisimman laadukkaita tarjouksia erikokoisilta toimijoilta”, kertoo Sirkiä. ”Lähitulevaisuuden infrahankintojen taso on kova. Väylävirasto tekee mittavan määrän kiinnostavia hankintoja ja työtä riittää niin suunnittelijoille, rakennuttajille kuin urakoitsijoillekin.”

Lue myös


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta