Varma kevään merkki - Nastarenkaiden ropina vaimenee
Julkaistu 15.4.2021 8.30
Keväällä ohiajavista autoista aiheutuva ääni muuttuu: Nastarenkaiden ropina lakkaa. Nastojen aiheuttama teiden urautuminen tunnetaan, mutta ilmaston muuttumisen myötä urautumiseen vaikuttavat muutkin syyt. Urautumista tapahtuu kaikkina vuodenaikoina. Väyläviraston tutkimuksessa syntyvää tietoa urautumisesta hyödynnetään maanteiden kunnossapidossa ja päällysteiden kehittämisessä.
Miksi maantiet urautuvat?
Kuinka tekniikka korvaa ihmiskorvan?
Nastarenkaiden tunnistusta ohiajavasta liikennevirrasta on tehty jo kauan ihmiskorvan avulla. Tämä on kuitenkin työlästä ja mahdollistaa parhaimmillaankin vain ajoittaisen seurannan yksittäisissä havaintopisteissä. Sopivan tekniikan kehittämiseen on kokeiltu useita eri vaihtoehtoja. Tampereen yliopiston kehittämä akustinen havainnointimenetelmä taltioi ohi ajavien autojen rengasäänen päällysteeseen asennetuilla mikrofoneilla. Äänisignaaleista renkaiden ajoneuvokohtainen tunnistus tapahtuu oppivaa algoritmia hyödyntäen.
Vuoden 2020 aikana menetelmän toimivuutta testattiin kahteen päätiekohteeseen, kantatielle 66 Alavudelle ja valtatielle 26 Luumäelle, asennetuilla prototyyppilaitteistoilla. Vuonna 2021 havaintoasemien maantieteellistä kattavuutta on täydennetty valtatielle 4 Tervolaan ja valtatielle 10 Marttilaan asennetuilla uusilla havaintoasemilla. Lisäksi yksi vastaavanlainen havaintoasema on asennettuna myös Helsingin kaupungin katuverkolle. Havaintoasemaverkoston avulla saadaan nyt maantieteellisesti kattava kuva renkaiden päiväkohtaisesta jakautumasta käytännössä reaaliaikaisesti.
Tulevaisuudessa seurantaa voidaan hyödyntää esimerkiksi nastarengaspölyn ja teiden kuluman ennustamisessa sekä nastattoman liikenteen osuuden seuraamisessa talvikaudella.
Kuva: Rengastusten jakautuma kantatiellä 66 Alavudella huhtikuusta 2020 huhtikuuhun 2021. Edellisen vuoden havainnot näkyvät kuvassa harmaammilla symboleilla.
Linkit kolmen havaintokohteen aineistoihin:
- Alavus, KT66: https://rak-luokitin.rd.tuni.fi/luokitin/alavus.html
- Tervola, VT4: https://rak-luokitin.rd.tuni.fi/luokitin/tervola.html
- Helsinki, Pukinmäenkaari: https://rak-luokitin.rd.tuni.fi/luokitin/helsinki.html
Lisätiedot:
Teiden kunnossapidon asiantuntija Katri Eskola, Väylävirasto ([email protected])
Professori Pauli Kolisoja, Tutkimuskeskus Terra, Tampereen yliopisto ([email protected])
Liitteet
Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta