Hyppää sisältöön

Turvallisuuden uutiskirje, marraskuu 2018: RUMA, pimeä, turvamies

Julkaistu 16.11.2018

Tervetuloa lukemaan Liikenneviraston ensimmäistä turvallisuuden uutiskirjettä! Tällä kertaa aiheina ovat pimenevät illat, uusi rataurakoitsijoiden mobiilialusta RUMA sekä turvamiestoiminta.

Onko RUMA jo tuttu?

Liikennevirasto otti rataurakoitsijoiden RUMA-järjestelmän käyttöön kesäkuussa 2018. Olemme saaneet järjestelmästä positiivista palautetta. Palautteen antajat ovat muun muassa sanoneet, että sovellus parantaa turvallisuutta.

Koska järjestelmä on vielä uusi, haluamme muistuttaa muutamasta asiasta:

  • RUMA-järjestelmään pitää olla kirjautuneena koko ratatyön keston ajan. Tämä käsky koskee ratatyövastaavaa, työryhmän yhteyshenkilöä sekä ratatyössä käytettävän liikkuvan kaluston ja työkoneen kuljettajia. Kun olette kirjautuneena RUMA-järjestelmään, saatte koko työn ajan päivittyvät Ratatyö-ilmoitukset (RT-ilmoitukset).
  • Ratatyövastaavan on varmistettava, että ratatyökoneiden kuljettajat ja yhteyshenkilöt lähettävät sijaintiaan RUMAlla ratatyövastaavalle, ennen luvan pyytämistä ratatyöhön.
  • Ratatyökoneiden kuljettajien on tärkeää muistaa liikkuessaan seurata ratatyöalueen rajoja RUMAn kartalta. Näin vältyt ratatyöalueen ylitykseltä.
  • Jos RUMA ei toimi, käytössä on varajärjestelmät. Näistä löydät tietoa osoitteesta www.liikennevirasto.fi/ruma

RUMAn koulutusmateriaalit löydät YouTubesta: https://www.youtube.com/playlist?list=PLVXTUB2QscCYd6zmRtjh1pohFuyEEKLsZ

Onko sinulla RUMAn kehittämisideoita? Lähetä ne osoitteeseen [email protected]

Huomioi pimeys työmaalla

Talven tullen päivät lyhenevät ja illat pimenevät. Pimeys tuo omat haasteensa myös radalla tehtävään työhön. Huomioithan siis oman näkyvyytesi ja varmistat, että varoitusvaatteiden heijastavat osat ovat puhtaana ja näkyvissä.

Lisäksi työmaan riittävään valaistukseen kannattaa nyt panostaa. Menestymisen resepti on riittävä määrä valoa oikeissa paikoissa. Tämä turvaa työntekijöitä tapaturmilta. Esimerkiksi maaston epätasaisuuksia ja muita riskejä on vaikea huomata pimeässä.

Riittävä valaistus myös vähentää työvirheiden riskejä. Kun valoa on tarpeeksi, on helpompi viimeistellä työmaa ja varmistaa, että työkalut ja muut materiaalit on kerätty pois tieltä työpäivän jälkeen tai taukojen ajaksi.

Valo on hyväksi, mutta varmistathan, etteivät työkoneiden tai työmaan valot kuitenkaan häikäise rautatieliikennettä.

Viisi tärkeää asiaa turvamiestoiminnasta

Rautateiden turvamiestoiminnassa kannattaa muistaa ainakin nämä viisi asiaa.

  1. Muista oikea varoitusvaatetus sekä työvälineiden kunnon varmistaminen jo etukäteen.
  2. Varmista oikea määrä turvamiehiä työryhmän koon ja koneiden määrän mukaan.
  3. Huomioi kohde, jonne olet menossa! Tutustu siihen etukäteen ja selvitä raiteen nopeus (max. 140 km/h turvamiestoiminnassa).
  4. Työskentely työkoneella ratatyön suojaulottuman (RSU:n) ulkopuolella edellyttää turvamiestoimintaa käyttöä, kun työkoneen tai sen osan on mahdollista ulottua liikennöidyn raiteen RSU:an, mutta tehtävä työ kohdistuu RSU:n ulkopuolelle.
  5. Työskentely työkoneella RSU:ssa edellyttää aina liikennöinnin keskeyttämistä kyseisellä raiteella ja liikenteenohjauksen lupaa ratatyöhön.

Tarkempaa tietoa turvamiestoiminnasta on Radanpidon turvallisuusohjeissa (TURO).


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta