Purkutyöt pitävät sisällään muun muassa raide-eristysten poistamisen kiskoista sekä Inkeroisten vanhan asetinlaiterakennuksen purkamisen.
”Viime vuonna saatiin valmiiksi mittava, vuonna 2020 alkanut turvalaitteiden uusiminen koko hankealueella. Vaikka uusi turvalaitejärjestelmä on ollut käytössä marraskuusta saakka, riittää töitä vielä tällekin vuodelle vanhojen turvalaitteiden purkamisen ja uuden järjestelmän viimeistelytöiden parissa”, kertoo projektipäällikkö Jarmo Nirhamo Väylävirastosta.
Vuonna 2023 saatiin valmiiksi myös kolme vuotta kestäneet rakennustyöt Juurikorvessa, missä rakennettiin kesällä viimeinen paalulaatta sekä tehtiin sähkörata- ja päällysrakennetöitä. Haminan ratapihalla on uusittu valaistusta ja tehty vaihteenlämmitysten rakennus- ja asennustöitä, jotka valmistuvat kevään aikana. Lisäksi Haminassa varustettiin käsikääntöiset vaihteet sähkökääntölaitteilla. Kotkan Kymissä puolestaan parannettiin turvallisuutta poistamalla Ahonkujan tasoristeys ajoneuvoliikenteen käytöstä.
Ratatyöt jatkuvat
Koko hankealueella tehdään kevään ja kesän aikana ratatöitä. Lisäksi veturin- ja muun kaluston kuljettajille sekä kunnossapidolle tarkoitettuja merkkejä radan varressa uusitaan ja täydennetään.
Suomen ensimmäisellä ETCS-kulunvalvontalaitteella varustetulla veturilla tehtävät koeajot jatkuvat Kouvola–Kotka/Hamina-välillä koko vuoden. Uusi yhteiseurooppalainen ETCS-kulunvalvontajärjestelmä varten korvaa tulevien vuosikymmenten aikana vanhan järjestelmän koko maassa.
Hankkeen työt kartalla
Lisätietoja:
Jarmo Nirhamo, hankkeesta vastaava projektipäällikkö, Väylävirasto p. 0295 534 3596, [email protected]
Seuraa hanketta netissä: https://vayla.fi/kouvola-kotka-hamina
Seuraa hanketta Facebookissa: https://www.facebook.com/kouvolakotkahaminarata
Tilaa hankkeen uutiskirje: https://vayla.fi/tietoa-meista/ajankohtaista/uutiskirjeet
Kouvola-Kotka/Hamina -hankkeen tavoitteena on parantaa liikennöinnin täsmällisyyttä ja nostaa rataosan kapasiteettia. Hanke tähtää tavaraliikenteen toimintaedellytysten parantamiseen muun muassa nostamalla radan suurin sallittu akselipaino 25 tonniin. 25 tonnin akselipaino saavutettiin suunnitellusti vuoden 2022 loppuun mennessä. Vuonna 2020 käynnistynyt hanke on kokonaisuudessaan valmis 2025.