Auton ratissa kuljettaja valitsee itse, minne hän ajaa ja milloin hän sinne menee. Junien liikkumista taas valvovat liikenteenohjaajat, jotka muodostavat junille reittejä paikasta toiseen.
”On tärkeää, että reitti varataan vain yhdelle junalle kerrallaan. Kun reitti on varattu, käännetään vaihteet ohjaamaan oikeaan paikkaan”, sanoo projektipäällikkö Vesa Ruohomäki Väylävirastosta.
Ruohomäki sanoo, että rautateillä tarvitaan turvalaitteita, jotka valvovat, että kulkutie on oikeasti käytössä vain yhdelle junalle kerrallaan. Kun juna on kulkenut kulkutien loppuun, kulkutie purkautuu. Seuraavalle junalle asetetaan taas uusi kulkutie.
Kun kulkutie on varmistettu, junan kuljettaja näkee opasteista, että nyt saa mennä. Lupa varmistetaan myös teknisesti. ”Junien kulunvalvonnan (JKV) ratalaitteet eli baliisit välittävät tiedon asetinlaitteen määräämästä opasteesta junan järjestelmälle. Jos kuljettaja ajaa 'päin punaisia', JKV pysäyttää junan”, Ruohomäki toteaa.
JKV valvoo myös junan suurinta sallittua nopeutta ja huomauttaa kuljettajaa ylinopeudesta. Jos kuljettaja ei reagoi huomautukseen, juna jarruttaa automaattisesti. JKV varmistaakin kuljettajan työtä ja minimoi inhimillisen virheen mahdollisuuden.
Junaliikenteen sujuvuutta vahtivat myös liikenteenohjaajat. He valvovat kehittyneen automatiikan toimintaa ja junaliikenteen isoa kuvaa. Poikkeustilanteissa ohjat pitää välillä ottaa koneelta ja tehdä päätöksiä itse. Näin voi käydä esimerkiksi, jos turvalaitteisiin tulee vikoja.