”Kaikki meni viimeisenä viikonloppuna hyvin ja 12. marraskuuta kello kuusi aamulla saatiin viimeinenkin asetinlaite luovutettua liikenteelle. Koko alue on nyt käytössä”, kertoo turvalaitteiden projektipäällikkö Tommi Mäkelä viimeisen käyttöönottotarkastuksen jälkeen.
Turvalaitejärjestelmän käyttöönottotarkastukset alkoivat Thalesin tehtaalla Romaniassa tehdyillä tehdastestauksella vuonna 2021. Kun testauksessa oli varmistettu, että ohjelmiston toiminnallisuudet ovat kunnossa sekä geneerisellä tasolla että Kouvola–Kotka/Hamina-sovelluksen osalta, siirryttiin testaamaan turvalaitejärjestelmän yhteentoimivuutta maastossa. Lopuksi oli käyttöönottotarkastuksen vuoro järjestelmän lopullisessa konfiguraatiossa.
”Kun miettii, että tätä on neljä vuotta tehty, niin fiilis on hyvä, kun tähän pisteeseen on päästy. Tekemistähän tässä vielä riittää, sillä asetinlaitetoimituksissa jää aina pieniä korjauksia myöhempään ajankohtaan,” Mäkelä jatkaa.
Uuden järjestelmän koekäyttöaika on voimassa ensi vuoden ajan, jolloin järjestelmässä matkan varrella vastaan tulevia pieniä vikoja järjestelmän toimivuuteen ja turvallisuuteen liittyen vielä korjataan. Tällä hetkellä käynnissä on luovutuskatselmukset, minkä jälkeen tammikuun lopussa on ensimmäisen asetinlaitteen päivityksen aika. Muuten työskentely on talven ajan tauolla.
Saumaton yhteistyö onnistumisen takana
Vaikka käyttöönottotarkastukset olivat turvalaitetöiden kohokohta, mahtuu urakkaa taaksepäin katsoessa muutama muukin nopeatempoisempi rupeama.
”Myös alussa oli tiukka aikataulu, kun rakensimme tilapäistä asetinlaitetta Pitkäkallion liikennepaikalle, jotta vaihteet ja linjasuojastus saatiin toimimaan ja sen jälkeen muut työt etenemään”, muistelee Mäkelä.
Suurilta haasteilta on hankkeessa vältytty, vaikka lopussa tekeminen tiivistyi aikataulujen ja resurssien osalta. Lisäksi opastimien led-yksiköt aiheuttivat välillä päänvaivaa. Aikataulussa pysymisessä on auttanut se, että turvalaitetöitä on suurimmaksi osaksi tehty sivussa raiteilta.
”Aikataulutus on ollut helpompaa, koska liikenteen kanssa ei olla naimisissa samalla lailla kuin vaikka sähköradan rakennuksessa.”
Lisäksi turvalaitetöiden onnistumisiin kuuluvat aikataulussa pysyminen liikennekatkojen aikana, joissa käyttöönottotyöt suoritettiin.
”Kaikki hankkeen osapuolet ovat saaneet varattua riittävät resurssit töitä varten ja yhteistyö on sujunut saumattomasti. Tässä on auttanut myös se, että töitä on tehty saman porukan voimin useamman vuoden ajan”, Mäkelä kiittelee.
Uusi raideopastin ohjaa liikennettä Haminan ratapihalla.
Tämä juttu on julkaistu osana Kouvola-Kotka/Hamina-ratahankkeen uutiskirjettä. Liity uutiskirjeen postituslistalle tästä.