Teiden talvihoito pyrkii minimoimaan talven tuomat yllätykset
Julkaistu 5.11.2024 8.30
Talvi voi yllättää autoilijat, mutta maanteiden talvihoito pyrkii vähentämään mahdollisen yllätyksen vaikutuksia. Liukkautta torjutaan mahdollisimman ennakoivasti suolaamalla, hiekoittamalla tai formiaatteja käyttämällä. Kun lunta sitten tulee, aurataan vilkkaimmat tiet ensimmäisenä.
Myös kävelijöiden ja pyöräilijöiden on oltava tarkkana erityisesti vaativissa sääolosuhteissa, kuten esimerkiksi alijäähtyneen vesisateen aikana. Jäätymiselle alttiita paikkoja ovat muun muassa alikulkujen ympäristöt. Jalankulku- ja pyöräilyväylät on jaettu kolmeen talvihoitoluokkaan, jotka määrittävät väylien palvelutason. Öisin jalankulku- ja pyöräilyväylien hoitotaso voi olla alhaisempi.
Formiaatteja suolan sijaan liukkaudentorjunnassa
Useilla pohjavesialueilla käytetään liukkaudentorjunnassa suolan sijasta formiaatteja eli kemiallisia liukkaudentorjunta-aineita. Formiaattien haitat ympäristölle ovat perinteistä tiesuolaa vähäisemmät, mutta formiaatti on myös selvästi kalliimpaa kuin suola. Formiaattikohteiden määrä pohjavesialueiden liukkaudentorjunnassa on lisääntynyt vuosi vuodelta.
”Formiaatteja käytetään talvisin jo yli 1 000 liuostonnia vuodessa noin 350 tiekilometrillä. Formiaatteja käytetään ensisijaisesti ehkäisemään pohjavesien suolapitoisuuksien nousua, mutta ne ovat myös siltarakenteille parempi vaihtoehto kuin perinteinen maantiesuola. Formiaatteja käytetäänkin esimerkiksi Raippaluodon sillalla Vaasan lähellä”, Kärki sanoo.
Hyväkuntoinen päällyste luo edellytyksiä onnistuneelle talvihoidolle
Tänä vuonna päällystetään yhteensä yli 4 000 kilometriä maanteitä sekä kävely- ja pyöräilyväyliä. Viimeksi vastaavaan lukemaan päästiin vuonna 2020. Päällystyksillä ja tierakenteiden korjauksilla luodaan myös edellytyksiä onnistuneelle talvihoidolle.
”Yhdessä vuodessa ei tehdä ihmeitä varsinkaan vähäliikenteisellä tieverkolla, mutta joka tapauksessa tilanne on useilla teillä parempi kuin viime talveen lähdettäessä. Mitä paremmassa kunnossa tieverkko on, sen paremmin teitä pystytään kunnossapitämään myös talvisin”, Kärki toteaa.
Lisätietoja:
maanteiden hoidon johtava asiantuntija Otto Kärki, Väylävirasto
p. 029 534 3330
[email protected]
Asiakaskokemuksista suuntaa tulevan talven toimenpiteisiin
Lue lisää maanteiden talvihoidosta
Lue lisää liukkauden torjunnasta
Maanteiden hoitourakoitsijat kartalla
Kävelyn ja pyöräilyn väylien kunnossapito
Anna palautetta talvikunnossapidosta