Hyppää sisältöön

Tee museopäivän kunniaksi löytöretki Tarinakarttaan!

Julkaistu 18.5.2020

Kansainvälistä museopäivää voi juhlistaa lähtemällä aikamatkalle Väyläviraston Tarinakarttaan. Kartasta löydät esimerkiksi majakoita, museoteitä ja S/S Saimaa -museoaluksen.

Valvojan kannella

Elettyä elämää teillä, raiteilla ja vesiväylillä

Kansainvälisen museopäivän kunniaksi kannattaa lähteä aikamatkalle Väyläviraston Tarinakarttaan. Suomen itsenäisyyden juhlavuonna julkaistu kartta tarjoaa liikkujille tietoa liikenteen ja Suomen historiasta.

– Liikenteen menneisyyteen voi nyt tutustua suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Ensi kesäksi karttaan on tulossa taas lisää kuvia, sanoo Väyläviraston ylitarkastaja Jarmo Koistinen.

Majakat, museotiet, rautatiet, museo- ja rautatiesillat, kanavat ja väylämuseot… Kartan kohteet kantavat mukanaan elettyä elämää ja kertovat menneiden sukupolvien taidosta rakentaa yhteiskuntaa. Karttaan tutustumalla voi kirkastaa itselleen esimerkiksi Hämeen Härkätien tai Bengtskärin majakan tarinaa.

Tarinakartan tutkailu sopii erityisen hyvin kansainväliseen museopäivään, jota vietetään 18. toukokuuta. Tällöin tuodaan näkyväksi museoiden merkitystä kulttuurisen rikkauden, keskinäisen ymmärryksen sekä globaalin rauhan rakentamisessa. Päivää vietettiin ensimmäisen kerran vuonna 1977.

S/S Saimaa, 127-vuotias aluskaunotar

Väyläviraston perinnetyöhön kuuluvat Suomen liikenteen erikoismuseoista tie-, rautatie- ja merimuseot sekä viisi kanavamuseota. Näihin lukeutuu myös S/S Saimaa, 127-vuotias museoalus, jonka kotisatama on Savonlinnan satama.

Kesän kynnyksellä iäkkään aluksen kunnosta on riemuisia uutisia: laivan pohja on tuoreen tarkastuksen mukaan erittäin hyvässä kunnossa.

– Kesäkuun toisella viikolla saamme aluksen ajokuntoon. Ajamme sitten, kun rajoitukset sen sallivat, kertoo laivan kapteeni ja Väyläviraston merenkulun asiantuntija Jukka Väisänen.

Laiva rakennettiin vuonna 1893 Saimaan ja Kallaveden luotsipiirien tarkastusalukseksi. Pitkän taipaleensa aikana kaunotar on kohdannut salamaniskuja ja pommituksia mutta kulkee yhä ylväänä Saimaan aalloilla.

– Jotta laiva pysyy toimivana, sen pitää päästä kesäisin hetkeksi vesille. Muutama päiväkin tekee jo hyvää, Väisänen sanoo.

 


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta