Hyppää sisältöön

Suomen vesiväylät ja VTS-palvelut huipputasolla – merkinnät ja digitaaliset palvelut saavat kiitosta

Julkaistu 10.12.2024

Väyläviraston toteuttama vesiväylien käytettävyystutkimus ja alusliikenteen ohjauspalveluiden asiakaskysely osoittavat, että Suomen vesiväylät ja alusliikenteen ohjauspalvelut ovat korkealla tasolla.

Tutkimus keräsi 299 vastausta ammattimerenkulun, luotsien ja viranomaisalusten edustajilta, ja hyviä tuloksia saatiin etenkin väylämerkintöjen toimivuudesta sekä palveluiden turvallisuudesta ja luotettavuudesta.

Väylämerkinnät ja navigoinnin sujuvuus kiitosten kärjessä

Tutkimuksen tulokset nostavat esiin vesiväylien toimivuuden keskeisiä tekijöitä
•    Väylien reunamerkinnät, linjamerkinnät ja kiinteät tutkamerkinnät saivat korkeita keskiarvoja (4,1–4,2). Kokonaisuudessaan väylämerkinnän toimivuus arvioitiin erinomaiseksi (4,0).
•    Erityisenä vahvuutena pidettiin väylien navigoitavuutta, joka arvioitiin asteikolla 1–5 arvosanalla 4,2. Tämä osoittaa, että väylien toimivuus vastaa varsin hyvin merenkulun tarpeita.
•    Uudemmat teknologiat, kuten virtuaalinen merkintä ja turvalaitteiden kaukohallinta, saivat myös hyviä arvioita (3,9), mutta kehitysideoita esitettiin esimerkiksi valaistuksen synkronoinnin ja valotehon säädön osalta. Samalla nostettiin kuitenkin esiin perinteisen väylämerkinnän tärkeys turvallisen navigoinnin kannalta etenkin GNSS-häiriötilanteissa. 
•    Yksittäisissä väyläkohteissa nostettiin esille myös parantamistarpeita

“Tulokset kertovat, että Suomen väyläpalvelut ovat hyvällä tasolla. Väylien toimivuus sekä digitaalisten palveluiden käyttökelpoisuus tukevat sujuvaa ja turvallista navigointia”, toteaa Väyläviraston vesiväylänpidon johtava asiantuntija Olli Holm.

VTS-palvelut: luottamus korkealla, kehityskohteita tunnistettu

Vessel Traffic Services -palveluiden tulokset osoittavat, että alusliikennepalvelun ydintoiminnot, kuten tiedottaminen, liikenne- ja vaaratilanteisiin puuttuminen ja alusliikenteen järjestely, ovat erinomaisella tasolla (arvosanat 4,3-4,4).  Väylänkäyttäjät kokevat VTS-keskusten valppauden selvästi parantuneen mikä vahvistaa luottamusta palveluun. Erityisesti satamien lähtölupajärjestelyt nousivat esiin merkittävänä onnistumisena.

Samalla havaittiin, että luotsipaikkojen liikenteen järjestelyyn ja turvallisuuden varmistamiseen on hyvä kiinnittää jatkossa enemmän huomiota. Nämä alueet ovat kriittisiä liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden kannalta

“Tiedottamisen oikea-aikaisuus ja liikenteen järjestely ovat palvelun peruspilareita, mutta asiakaspalaute osoittaa, että tasalaatuisuutta tulee edelleen kehittää. Luotsipaikat ovat kriittisiä alueita, joissa liikenteen turvallisuus on varmistettava jatkossakin”, toteaa Toni Sobott, Väyläviraston meriliikenteenohjauspalveluiden palveluvastaava.

Yhteistyö ja jatkuva kehitys avainasemassa

Väylävirasto, Fintraffic ja Traficom jatkavat tiivistä yhteistyötään palveluiden kehittämisessä yhdessä väylien käyttäjien kanssa. Yhteisesti luodut toimintamallit ovat jo parantaneet asiakaslähtöisyyttä, ja kehitystyötä jatketaan erityisesti tiedottamisen, väylämerkinnän toimivuuden ja digitaalisten ratkaisujen osalta.

“Viime vuosina yhteistyö eri toimijoiden kesken on tiivistynyt merkittävästi, mikä näkyy myös tutkimustuloksissa. Onnistumiset ovat olleet yhteisiä saavutuksia, ja tulemme jatkossakin panostamaan tähän yhteistyöhön”, Holm ja Sobott summaavat.

Tulosten pohjalta tunnistetut kehityskohteet ja toimenpiteet

•    Kehitetään väylämerkinnän toimivuutta edelleen
•    Parannetaan keskeisiä yksittäisiä väyläkohteita
•    Tehostetaan liikenteen hallintaa ja turvallisuuden varmistamista luotsipaikoilla.
•    Parannetaan tiedottamisen tasalaatuisuutta alueellisten erojen vähentämiseksi.
•    Kehitetään digitaalisia palveluita, kuten AIS-pohjaisia ratkaisuja ja käyttäjäystävällisempiä tiedonjakokanavia kyberturvallisuus ja häiriötilanteiden hallinta varmistaen

Lisätietoja tutkimuksesta:

Olli Holm, johtava asiantuntija (vesiväylät) p. 029 534 3338
Toni Sobott, palveluvastaava (meriliikenteenohjauksen hankinta) p. 029 534 3696

tai [email protected]