Undersökningen samlade in 299 svar från representanter för yrkessjöfart, lotsar och myndighetsfartyg, och goda resultat erhölls i synnerhet om sjömärkenas funktion samt tjänsternas säkerhet och tillförlitlighet.
Sjömärken och smidig navigering i fick mest tack
Resultaten av undersökningen lyfter fram centrala faktorer för farledernas funktion
• Farledernas randmärken, ensmärken och fasta radarmärken fick höga medelvärden (4,1–4,2). I sin helhet bedömdes sjömärkena fungera utmärkt (4,0).
• En särskild styrka ansågs vara farledernas navigerbarhet, som på skalan 1–5 bedömdes med vitsordet 4,2. Detta visar att farledernas funktion till hög grad motsvarar sjöfartens behov.
• Nyare teknologier, såsom virtuella märken och fjärrstyrning av säkerhetsanordningar, fick också goda vitsord (3,9), men utvecklingsidéer presenterades till exempel i fråga om synkronisering av belysningen och justering av ljuseffekten. Samtidigt lyfte man dock fram vikten av traditionella sjömärken med tanke på säker navigering, särskilt vid GNSS-störningar.
• I enskilda farledsobjekt fördes också förbättringsbehov fram
"Resultaten visar att Finlands farledstjänster är på en god nivå. Farledernas funktion och de digitala tjänsternas användbarhet stöder en smidig och säker navigering", konstaterar Olli Holm, ledande expert på farledshållning vid Trafikledsverket.
VTS-tjänster: förtroende på hög nivå, utvecklingsobjekt har identifierats
Resultaten av VTS-tjänsterna visar att fartygstrafikservicens kärnfunktioner, såsom information, ingripande i trafik- och farliga situationer och arrangemang inom fartygstrafiken, ligger på en utmärkt nivå (vitsorden 4,3–4,4). Farledsanvändarna upplever att VTS-centralernas vaksamhet klart har förbättrats, vilket stärker förtroendet för tjänsten. I synnerhet hamnarnas arrangemang för avgångstillstånd lyftes fram som en betydande framgång.
Samtidigt observerades att det i fortsättningen är bra att fästa mer uppmärksamhet vid trafikarrangemangen och tryggandet av säkerheten på lotsplatserna. Dessa områden är kritiska med tanke på trafikens smidighet och säkerhet
"Information i rätt tid och trafikarrangemang är grundpelare i servicen, men kundresponsen visar att en jämn kvalitet bör utvecklas ytterligare. Lotsplatserna är kritiska områden där trafiksäkerheten måste tryggas även i fortsättningen", konstaterar Toni Sobott, serviceansvarig för sjötrafikledningstjänster vid Trafikledsverket.
Samarbete och kontinuerlig utveckling i nyckelposition
Trafikledsverket, Finntraffic och Traficom fortsätter sitt nära samarbete för att utveckla tjänsterna tillsammans med farledsanvändare. De gemensamt skapade verksamhetsmodellerna har redan förbättrat kundorienteringen och utvecklingsarbetet fortsätter särskilt i fråga om information, sjömärkenas funktion och digitala lösningar.
"Under de senaste åren har samarbetet mellan olika aktörer intensifierats betydligt, vilket också syns i forskningsresultaten. Framgångarna har varit gemensamma bedrifter och vi kommer även i fortsättningen att satsa på detta samarbete", summerar Holm och Sobott.
Utvecklingsobjekt och åtgärder som identifierats utifrån resultaten
• Sjömärkenas funktion vidareutvecklas
• Enskilda trafikledsobjekt av betydelse förbättras
• Hanteringen av trafiken och tryggandet av säkerheten på lotsplatserna effektiveras.
• En jämn kvalitet på information förbättras för att minska regionala skillnader.
• Digitala tjänster utvecklas, såsom AIS-baserade lösningar och mer användarvänliga kanaler för informationsdelning för att säkerställa cybersäkerheten och hanteringen av störningssituationer
Mer information om undersökningen:
Olli Holm, ledande expert (farleder) tfn 0295 34 3338
Toni Sobott, serviceansvarig (Upphandling av sjötrafikledning) tfn 0295 34 3696