null
null Luumäki–Imatra-ratahanke: Seitsemän rautatiesiltaa Saimaan kanavan reitin poikki

Luumäki–Imatra-ratahanke: Seitsemän rautatiesiltaa Saimaan kanavan reitin poikki

Julkaistu 09.07.2020

Saimaan kanava on ollut aina tärkeä reitti liikenteelle ja tavarakuljetuksille. Kanavan ratasiltojen historia alkoi 1870-luvulla.

Mustavalkokuva 1930-luvulta, jossa on Lauritsalan kanavan yli kulkeva kääntösilta.
Ensimmäinen ratasilta vanhan Saimaan kanavan reitin poikki valmistui 1870. Avattava silta sijaitsi Viipurin keskustan kupeessa. Silta tuhoutui Viipurin taistelussa elokuussa 1941. Tuhoutunut silta korvattiin seuraavana vuonna 1942 Hillosensalmelta siirretyllä, siellä pitkään avaamattomana olleella sillalla. Neuvostoliittolaiset puolestaan korvasivat sen hieman pohjoisemmaksi tehdyllä nostosillalla, joka on sittemmin lukittu kiinteäksi uuden kanavan valmistuttua.
 
Uuden Saimaan kanavan Pietarin radan ratasilta rakennettiin kanavan uudistamisen yhteydessä Kivisalmeen Viipurista länteen. Se korvasi ennen kanavan uutta reittiä paikalla olleen matalan ratasillan.
 
Karjalan radan eteläisin osuus Viipurista Antreaan avattiin vuonna 1892. Sortavalaan päästiin rautateitse vuonna 1893 ja Joensuuhun 1894.
 
Rata Lappeenrannasta Imatran kautta Elisenvaaraan valmistui vaiheittain vuosina 1934–1937. Rata Saimaan kanavan pohjoispään yli Lauritsalassa avattiin 1.10.1934. Silta kanavan yli valmistui vuonna 1933 ja sen alikulkukorkeus ilman sillan kääntämistä oli peräti 17 metriä. Alikulkukorkeudella valmistauduttiin kanavan uusimiseen. Käytännössä kääntömekanismi jäi tarpeettomaksi, koska kanava jäi tässä vaiheessa uusimatta. Uuden kanavan myötä silta korvattiin lokakuussa 1967 uudella kiinteällä sillalla, jonka alikulkukorkeus on 25 metriä.
 
Uusi ”Karjalan rata” muodostui, kun Luumäki–Lappeenranta-välin uusi rata avattiin 1962, Simpele–Parikkala-osuus 1947 ja Parikkala–Säkäniemi-väli 1966. Uusi Saimaan kanavan ratasilta valmistui 1967.