Hyppää sisältöön

Saimaan kanavan uudistus parantaa sen kilpailukykyä

Julkaistu 21.6.2021 11.56

 

Väyläviraston hankkeessa pidennetään Saimaan kanavan sulkuja ja nostetaan vedenpinnan tasoa. Uudistusten myötä kanava palvelee jatkossa paremmin myös nykyistä suurempia ja modernimpia alustyyppejä. Töiden valmistelu on jo käynnissä ja syksyllä alkaa urakoitsijan kilpailutus. Varsinainen rakentaminen käynnistyy kesällä 2022, ja työ kestää noin kaksi vuotta. Hankkeen kustannusarvio on 95 miljoonaa euroa. Tavoitteena on turvata kanavan toiminta- ja kilpailukyky myös tulevaisuudessa. 

Kanavan sijainti on jopa maailmanlaajuisesti erityinen, sillä hieman yli puolet siitä on Suomessa, Lappeenrannan kaupungin alueella, ja loppuosa Venäjän puolella. Suomi on vuokrannut vuonna 1962 Venäjältä alueen, jolla Saimaan kanava sijaitsee. Suomi käyttää sekä pitää kunnossa alueella olevaa kanavaa ja sen rakenteita. Kanavalla liikkuu sekä rahti-, matkailu- että huviliikennettä.  

”Urakan jälkeen kanavassa voivat kulkea 93 metriä pitkät alukset, kun maksimikoko on nyt 82,5 metriä. Lisäksi alukset voivat kulkea 4,45 metrin syvyydessä eli kymmenen senttiä nykyistä syvemmällä”, sanoo projektipäällikkö Harri Liikanen Väylävirastosta.  

Vesiliikenteen kuljetukset tehostuvat, kun rahtialusten maksimilastia voidaan urakan jälkeen kasvattaa nykyisestä 2 500 tonnista yli 3 000 tonniin. Myös entistä suuremmat matkustaja- ja risteilyalukset pääsevät liikkumaan kanavassa.

Kanavassa on kahdeksan sulkua, joista Lappeenrannan kaupungin puolella ovat Mälkiän, Mustolan ja Soskuan sulut. Lisäksi viisi sulkua eli Pällin, Ilistoen, Cvetotchnoen, Iskrovkan ja Brusnitchnoen sulut ovat Venäjän puolella.

”Kahdeksan sulun pidentäminen 11,5 metrillä helpottaa osaltaan liikennöintiä. Kokonaisuudessaan hanke vahvistaa Saimaan kanavan kilpailukykyä ja turvaa tavaraliikenteen toimintaedellytykset tulevaisuudessa”, Liikanen sanoo.    

Rakentamisajan vaikutukset 

Kanavan kehittäminen ei juuri vaikuta kanava-alueen asukkaiden elämään, sillä vain Lappeenrannan Mälkiän ja Mustolan sulkujen läheisyydessä on asutusta. Näiden kahden sulun lähettyvillä kuuluu ajoittain rakentamisen ääniä ja kulkee työmaaliikennettä. Asukkaille viestitään lähempänä lisää töiden vaikutuksista. 

Uudistus vaikuttaa liikennöintiin kahtena vuonna, sillä kanava suljetaan sekä syksyllä 2022 että syksyllä 2023 rakentamisen vuoksi kahdeksan kuukauden ajaksi. Katko kestää molempina vuosina lokakuusta kesäkuuhun.

Kanavan uudistamisella on myönteinen työllistävä vaikutus, sillä urakka on iso ja edellyttää monenlaista rakennusalan osaamista. Suomen ja Venäjän vuokrasopimuksen mukaisesti Saimaan kanavan sulkualueilla saavat työskennellä vain Suomen passin omaavat henkilöt. 

Lisätiedot 

Harri Liikanen 
projektipäällikkö 
Väylävirasto 

Puh. 050 570 4840 
[email protected] 

Lue lisää hankkeesta osoitteesta: https://vayla.fi/saimaan-kanavan-kehittaminen

Liitteet


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta