Hyppää sisältöön

Pyöräteiden kuntoa kartoitetaan osallistavan mobiilipelin avulla – tekoäly auttaa tunnistamaan pyörätien vauriot

Julkaistu 6.7.2021

Väylävirasto sekä kuusi kaupunkia kokeilevat ensimmäistä kertaa maailmassa pyöräteiden kuntokartoitusta kuntalaisille suunnatun mobiilipelin kautta. Projekti mahdollistaa tiedonkeruun ketterästi laajalta alueelta.

Mobiilipelin näkymä puhelimen ruudulla, joka on kiinnitetty pyörän ohjaustankoon.

Kuva: Crowdchupa

Teiden kuntoa kartoittava tapahtuma starttaa lauantaina 10. heinäkuuta. Väyläviraston lisäksi siihen osallistuvat Helsinki, Tampere, Vaasa, Kuopio, Vihti ja Paimio. Yhteensä kartoitettavaa pyörätietä on 1700 kilometriä, ja projekti on käynnissä niin kauan, kunnes kaikki tiet on kartoitettu. 

Kansalaisten osallistuminen projektiin tapahtuu polkupyörän tankoon kiinnitettävällä älypuhelimella ja siihen ilmaiseksi ladattavalla Crowdchupa-mobiilisovelluksella. Käyttäjät poimivat pyöräillessään sovelluksen kartalla näkyviä virtuaalisia kolikoita ja marjoja nauhoittamalla videota, josta tekoäly tunnistaa pyöräteiden vauriot. Kaikki kerättävät objektit ovat rahanarvoisia: keskimäärin käyttäjät pääsevät tienaamaan yli kaksi euroa kilometriltä. 

Väylävirasto osallistuu pyöräteiden kuntomittaukseen osana tieomaisuuden hallinnan kehittämisen projektia tarkoituksena kehittää kävelyn ja pyöräilyn väylien kuntotiedon keräämistä. 

- Pirkanmaan ELY-keskus on jo aiemmin testannut konenäköön perustuvaa mittaustapaa päällystettyjen teiden kuntomittauksessa ja ottanut konenäön käyttöön päällystevauriokartoituksessa. Nyt tarkoituksena on kohdentaa mittauksia kävelyn ja pyöräilyn väylille ja testata mittaamista kansalaisia osallistaen ja pelillistettynä, kertoo projektipäällikkö Susanna Suomela Väylävirastosta.

Organisaatiot käyttävät kerättyä tietoa muun muassa kävely- ja pyöräilyväylien korjausvelan selvittämiseen ja kunnossapidon suunnitteluun. Perinteisesti tietoa on kerätty pienempinä kokonaisuuksina erillisillä mittausajoneuvoilla.  Sovelluksen avulla tietoa saadaan kerättyä ketterästi ja kevyesti laajoiltakin alueilta. 

Projektissa käytettävän Crowdchupa-sovelluksen on kehittänyt samanniminen, joukkoistettuun ja pelillistettyyn datankeruuseen keskittyvä tamperelainen startup-yritys (www.crowdchupa.com).