Hyppää sisältöön

Oulun Oritkarin kolmioraiteen rakentamishanke näkyy jo maastossa

Julkaistu 1.6.2022

Väyläviraston Oritkarin kolmioraiteen rakentamishanke ja urakkaan kuuluvat Latokartanon siltaremontti sekä Limingantien uudistukset alkoivat huhtikuussa Oulussa. Vaikka varsinaisen raiteen rakentaminen ei ole vielä alkanut, rakentamista valmistelevat ja siihen liittyvät työt ovat käynnissä.

Purettava entinen tapahtumarakennus.

Oritkarin satamaliikenteen helpottamiseksi rakennettava kolmioraide on nimensä mukaisesti kolmion muotoinen raidejärjestelmä, jossa kussakin kolmion kärjessä on vaihteet. Kolmion sivuista kaksi on jo olemassa. Kolmas, noin 450 metrin pituinen sivu, rakennetaan nykyiselle Krouvintielle. Kadulle jää kuitenkin tilaa myös muille ajoneuvoille. Ajokaistoja siirretään muutama metri sivuun, jotta noin 7 metrin levyinen raide aitoineen mahtuu viereen. 

Krouvintie sekä rakennus ja puita.

Kolmioraiteen uuden osuuden sijainti.

Kolmion sisään eli rautatiealueelle jääviä kiinteistöjä on alettu purkaa raiteen tieltä. Kiinteistöt ovat pääasiassa teollisuusrakennuksia sekä konsertti- ja tapahtumatila. Tulevaisuudessa kolmioraiteen sisäosa jää radanpidon käyttöön. Purkutyöt ovat edenneet suunnitellusti, ja alue on valmiina rakennettavaksi elokuun 2022 loppuun mennessä.

Sillan purkaminen ja uuden rakentaminen liikenteen keskellä on vaativaa, mutta siitä huolimatta sekä liikenne että rakentaminen ovat sujuneet mallikkaasti, kertoo hankkeen projektipäällikkö Jouni Vauhkonen Väylävirastosta.

Haastava siltaremontti

Oritkarin kolmioraide edellyttää Latokartanon sillan uudelleen rakentamista. Siltaa korotetaan noin 1,5–2 metriä, sillä ali kulkeva junaliikenne tarvitsee lisää tilaa. 

Latokartanon sillan uudelleen rakentaminen on haastavaa ja poikkeuksellista monestakin syystä. Uusi silta rakennetaan vaiheittain niin, että puolet vanhasta sillasta on liikenteen käytössä, kun samalla viereen rakennetaan uutta siltaa. 

"Sillan purkaminen ja uuden rakentaminen liikenteen keskellä on vaativaa, mutta siitä huolimatta sekä liikenne että rakentaminen ovat sujuneet mallikkaasti", kertoo hankkeen projektipäällikkö Jouni Vauhkonen Väylävirastosta.

Siltaa korjataan, kuvassa työkoneita ja työmaahenkiöstöä.

Sillan uudelleen rakentaminen on haastavaa liikenteen jatkuessa. Sillasta on sahattu puolet pois.

Jatkuvan liikenteen lisäksi haastetta kasvattavat satamaradalla ajavat junat ja voimalinjat sillan yläpuolella. Siltatyöt edellyttävät myös poikkeuksellisen korkeaa tuentaa eli mittavia teräsponttiseiniä. Lisäkierrettä työmaan suunnitteluun tuo tavanomaista suurempi työvaiheiden määrä. 

Ensimmäinen puolisko siltaa on sahattu halki ja purettu, ja uutta korkeampaa siltaa rakennetaan tilalle. Haasteellisuudesta huolimatta sillan rakentamisen aikataulu on pitänyt kutinsa. "Ainoa varsinainen yllätys on yksi maan uumenista löytynyt siltarumpu, joka ei näkynyt piirustuksissa etukäteen", Vauhkonen toteaa.

Muuttuvat liikennejärjestelyt

Samassa yhteydessä uusitaan myös Limingantien liikennejärjestelyitä. Valmis Limingantie ja Latokartanon silta ovat nelikaistaisia, ja niillä on pyöräbaana ja jalkakäytävät. Yhteys Voudintieltä katsastuskonttorin alueelle suljetaan ja liikenne ohjataan Limingantien kautta uuden, jo rakennetun Limingankujan kautta. 

Uusi Limingankuja ja mies keltaisessa liivissä.

Uutta Limingankujaa, taustalla Limingantie. Teitä ei vielä ole yhdistetty toisiinsa, kertoo hankkeen projekti-insinööri Miikka Uotila Väylävirastosta.

Kolmioraiteen rakentaminen kaikkine oheistöineen vie noin 1,5 vuotta, ja se valmistuu vuoden 2023 loppuun mennessä. Hanke toteutetaan Väyläviraston ja Oulun kaupungin yhteishankkeena. Sen kustannusarvio on 19,9 miljoonaa euroa.  Sekä sillan että kolmioraiteen ja Limingantien parannusten urakoitsijana toimii Destia Oy.

Lisätietoa hankkeesta:
https://vayla.fi/oulun-ratapihat/oritkarin-kolmioraide 


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta