Hyppää sisältöön

Näin rakennetaan Hailuodon kiinteän yhteyden sillat

Julkaistu 11.7.2024

Vaikka Hailuodon kiinteän yhteyden kokonaispituudesta suurin osa on pengertietä, kansa puhuu usein siltahankkeesta. Mielikuva on ymmärrettävä, lukeutuvathan molemmat sillat valmistuessaan Suomen kymmenen pisimmän sillan joukkoon.

Sen lisäksi, että Hailuodon kiinteän yhteyden sillat ovat pitkiä, ne rakennetaan poikkeuksellisen vaativiin olosuhteisiin. Voimakkaat tuulet, raskaat jääkuormat ja meriveden suolapitoisuus kohdistavat siltojen rakenteille erityiset rasitteensa, jotka on otettu huomioon suunnittelussa.

Huikun silta syntyy työsillan avulla

Huikun silta on teräsbetonikantinen jatkuva liittopalkkisilta, joka toteutetaan tasakorkeilla palkeilla. Sillan teräspalkit valmistetaan säänkestävästä teräksestä ja ne maalataan näkyviltä osiltaan vaaleansiniseksi.

”Vaikka Huikun sillassa käytetään hyvin tyypillisiä rakenneratkaisuja, sen kokoluokka ja sijainti tekevät siitä erityisen. Olosuhteiden vuoksi siltaan kohdistuu suuria tuuli- ja jääkuormia ja meriympäristö asettaa sillan betonille normaalia suuremmat lujuus- ja pakkaskestävyysvaatimukset”, kertoo sillan pääsuunnittelija Tuomo Järvenpää A-Insinöörit Suunnittelu Oy:stä.

Louhepenkereeseen kiinnittyvä, meren ylittävä silta.

Huikun silta rakennetaan työsillalta. Työsiltaa varten merenpohjaan, tiiviin moreenikerroksen varaan, lyödään teräsputkipaalut. Paalujen päälle asennetaan hitsaamalla teräspalkit. Pohjarakenteen varaan rakennetaan kulkutaso puupelkoista. Tulevan sillan välitukien kohdille työsiltaan rakennetaan teräksiset kasuunit, joiden avulla jäänsärkijät voidaan rakentaa kuivatyönä.

Sillan teräspalkit asennetaan työntömenetelmällä. Kansirakenteen teräslohkoja yhdistetään sillan päädyssä työntöradalle ja työnnetään vaijeritunkkien avustuksella yhden tukivälin yli. Työntäminen kestää noin vuorokauden per tukiväli.

Tuomo Järvenpään mukaan olosuhteet Hailuodossa asettavat lisähaasteensa myös tähän työvaiheeseen.

”Koko kansirakenteen asentaminen kestää kuukausia, mutta yhden työntövaiheen aikana on olennaista, että silta saadaan asennettua suunnitelman mukaiseen asemaansa. Tämä on perinteinen rakentamistapa, mutta vaihtelevat tuuliolosuhteet aiheuttavat normaalia enemmän haasteita. Liian kovalla tuulella asennustöitä ei voida suorittaa.”

Huikun sillan pituus 767 metriä, alikulkukorkeus keskiaukossa 18 metriä, jännemitat tukien välillä 60–95 metriä.

Huikun sillan (S1) rakentamisen vaiheet

  1. Työsillan rakentaminen työlauttaa hyödyntäen

  2. Välitukien kasuunien rakentaminen työsillan edetessä

  3. Välitukien paalutustyöt, paalujen raudoitus ja betonointi

  4. Työbetoni kasuunin pohjalle ja kasuuni kuivaksi

  5. Välitukien jäänsärkijöiden ja pilareiden laudoitus, raudoitus ja betonointi

  6. Teräsrakenteen kokoaminen ja asennus

  7. Laakereiden asennus

  8. Kannen muotti ja raudoitus

  9. Kannen valu

  10. Sillan kaiteet ennen muotin purkua

  11. Liikuntasaumalaitteiden asennus

  12. Pintarakenteet sisältäen vedeneristyksen

Riutun silta rakennetaan penkereelle

Riutun silta on jännitetty betoninen jatkuva palkkisilta, joka toteutetaan viisteellisillä palkeilla eli palkin korkeus on aukoissa matalampi kuin tukialueilla. Jänneterästen väliankkurien konsolit tehdään pääkannatinpalkkien sisäpintoihin välilaattojen alapuolelle, jolloin ne eivät näy sillan julkisivussa.

Louhepenkereeseen kiinnittyvä silta kulkee meren yli, sillan sivuissa kaksi tuulivoimalaa.

Riutun silta rakennetaan väliaikaisen työpenkereen päälle, ja sen paalut lyödään työpenkereen läpi meren pohjaan. Työpenger puretaan sillan valmistuttua, ja siihen käytetty louhe hyödynnetään pengertien rakenteessa.

Myös Riutun sillan teräsbetoniset jäänsärkijät ja tukipilarit tehdään kasuunien avulla. Sillan pääsuunnittelija Ville Vuorio AFRY Finland Oy:stä nimeää välitukien valutyöt yhdeksi sillan kriittisimmistä rakennusvaiheista.

”Valutyön kanssa on omat haasteensa. Jäähdytyksen merkitys korostuu, kun rakenteet ovat massiiviset ja lämpöä kehittyy aika paljon. Välitukien rakenteiden sisällä kulkee jäähdytysputkistot, jotka jäähdyttävät betonimassaa, jottei se kovettuessaan kuumene liikaa.”

Suunnittelijan näkövinkkelistä sillan vedenpäällisten osien rakentaminen on alusrakenteita suoraviivaisempaa ja enemmän verrattavissa tavanomaisiin sisämaasiltoihin, vaikka mittaluokka onkin hieman toinen. Rakennustyöt huipentuvat jänneterästen jännittämiseen.

”Se on tietysti oma, kirjaimellisesti jännittävä vaiheensa. Kun jännitystyö on tehty onnistuneesti, päästään purkamaan muotteja ja telineitä, ja silta seisoo ensimmäistä kertaa omin voimin. Se on siltasuunnittelijalle iso helpotus kaikin puolin”, Vuorio kuvailee.

Riutun sillan pituus 737 metriä, alikulkukorkeus molemmissa keskiaukoissa 5 metriä, jännemitat tukien välillä 51,5–80 metriä.

Riutun sillan (S2) rakentamisen vaiheet

  1. Työpenger louheesta
  2. Paalutuskohdat mursketäyttönä
  3. Välitukien paalutustyöt
  4. Välitukien kasuunien pontitus ja rakentaminen
  5. Paalujen, jäänsärkijöiden ja pilareiden laudoitus, raudoitus ja betonointityöt purkuineen
  6. Laakereiden asennus
  7. Kannen telinemuotti, raudoitus ja jänteiden asennus
  8. Kannen valu
  9. Kannen jännitys ja injektointi, päätyjen betonointi
  10. Sillan kaiteet ennen muotin ja telineen purkua
  11. Liikuntasaumalaitteiden asennus
  12. Pintarakenteet sisältäen vedeneristyksen