Hyppää sisältöön

Mt 132 Klaukkalan ohikulkutie: Liikenteenhallintajärjestelmässä infrarakentamisen leipälajit kohtaavat sähkö- ja tietoliikennetekniikan

Julkaistu 21.6.2021

Osana Klaukkalan kehätien rakentamista toteutetaan Klaukkalan ja Nurmijärven kirkonkylän välille liikenteenhallintajärjestelmä, joka mahdollistaa tulevaisuudessa entistä sujuvamman ja turvallisemman liikenteen. Kysyimme järjestelmän rakennuttamisesta vastaavalta projekti-insinööri Marja Wuorelta, mitkä ovat tämän hankkeen suola ja sokeri. 

“Väyläviraston vastuulla ovat tässä hankkeessa rakennuttamisen tehtävät. Olen vastannut sekä liikenteenhallintajärjestelmän suunnittelun että urakan kilpailuttamisesta ja varmistanut, että suunnitelmat ovat laadukkaita ja valmistuvat ajallaan. Nyt rakentamisvaiheessa seuraan jatkuvasti sitä, että rakentaminen etenee aikataulussa, budjetissa pysytään ja että toteutus on suunnitelmien mukaista”, Wuori kertoo.

Projekti-insinööri varmistaa, että urakka saadaan sujuvasti maaliin

Wuori tekee tiivistä yhteistyötä hankkeen muiden tahojen kuten esimerkiksi rahoittajien, urakoitsijan sekä valvojien kanssa. Hanketta rahoittavat Väyläviraston ohella myös Nurmijärven kunta ja Fintraffic Tie. Urakoitsijana toimii Normiopaste Oy.

”Yhdessä varmistamme, että esimerkiksi tilapäiset liikennejärjestelyt ovat mahdollisimman toimivia. Lisäksi tyypillisesti rakentamisen aikana tulee jonkin verran muutostarpeita siksi, että maastossa olosuhteet ovat hieman erilaiset kuin suunnitteluvaiheessa on arvioitu. Silloin vastuullani on käsitellä tarvittavat lisä- ja muutostyötarpeet”, Wuori jatkaa.

Hän on ollut alusta asti mukana myös varsinaisessa Kehätien rakennushankkeessa.

”Liikenteenhallintajärjestelmän toteuttaminen on kokonaisen uuden tien rakentamiseen verrattuna pieni hanke. Tästä kuitenkin erityisen mielenkiintoisen tekevät sähkö- ja tietoliikennepuolen tuomat tekniset lisämausteet”.

Wuori on päässyt muun muassa suunnittelemaan laitteiston ohjauspolitiikkaa yhdessä ELY-keskuksen kanssa:

”Käytännössä olemme suunnitelleet, missä tilanteessa esimerkiksi nopeusrajoitusta on syytä muuttaa tai millaisia viestejä tiedotusopasteet kulloinkin tiellä liikkujille näyttävät. Fintrafficin asiantuntijat ovat tässä hankkeessa avainroolissa, sillä he hallitsevat järjestelmään liittyvät tekniset erityisalueet”.

Konkreettinen lopputulos innostaa

Kahdeksatta vuotta Väylävirastossa työskentelevä Wuori toteaa, että hänen työssään innostavinta on se, kun oikeasti näkee vuosia kestäneen hankkeen lopputuloksen – eli valmiin tien.

“Parasta työssäni on ehdottomasti se, että työn jäljen konkreettisesti näkee maastossa. Hanke totta kai konkretisoituu itselle aina myös rakentamisen aikana, kun käyn työmaalla varmistamassa, että rakentamisen välivaiheet näyttävät oikein tehdyiltä. Vaikka infrahankkeet ovatkin yleensä varsin pitkäkestoisia, niin se on mahtava tunne, kun pääsee viimein ajamaan uutta tietä pitkin ja voi todeta, että siinä se nyt oikeasti on!”

Terveisiä tienkäyttäjille!

Liikenteenhallintajärjestelmään liittyvät maanrakennustyöt ovat jo varsin pitkällä, ja suurin osa niistä saadaan valmiiksi kesäkuun aikana. Sen jälkeen töistä ei aiheudu enää juurikaan haittaa liikenteelle.

“Haluaisin kiittää tienkäyttäjiä siitä, että olette ottaneet työmaan niin hyvin huomioon ja noudattaneet kiitettävästi alempia nopeusrajoituksia! Urakoitsijalta on tullut tähän asti pelkkää kiitosta autoilijoiden huomaavaisuudesta”, Wuori iloitsee.

 

Lisätietoja liikentenhallintajärjestelmän rakentamisesta

 


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta