Esitysaineistoon voit tutustua tarkemmin tästä, mutta tässä keskiset nostot:
- Perusväylänpidon rahoitus ensi vuodelle on 1,4 miljardia euroa, mikä turvaa päivittäisen liikenteen tie-, rata- ja vesiväylillä. Tästä teiden kunnossapitoon kohdistuu 770 miljoonaa euroa ja radanpitoon 414 miljoonaa euroa. Vaikka hintojen nousu on tasaantunut, rakentamisen kustannustaso on edelleen korkea.
- Suomen väyläverkko on laaja. Sen kustannustehokas kunnossapito edellyttää tarkkaa priorisointia vuoropuhelussa asiakkaiden ja sidosryhmien kanssa. Esimerkiksi talvihoidon toimenpideajoissa ja kohteiden korjausjärjestyksessä punnitaan liikennemääriä, kuljetusreittien merkittävyyttä ja väyläomaisuuden elinkaarta, jotta hyödyt käyttäjille saadaan maksimoitua. Vilkkaimpien teiden lisäksi olisi tarve saada rahoitus riittämään myös vähäliikenteisempien teiden korjaukseen.
- Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma, eli Liikenne12, on valmistumassa. Se antaa suuntaviivat Väyläviraston investointi- ja suunnitteluohjelmalle sekä perusväylänpidon suunnitelmalle, sillä Liikenne12-suunnitelma asettaa rahoitustason ja kriteerit tulevien vuosien väylänpidolle. Väylävirasto valmistelee ohjelmat ja viestii niistä julkisuuteen Liikenne12-suunnitelman hyväksymiskäsittelyn jälkeen. Virasto tulee myös laajentamaan ohjelmien valmisteluun liittyvää vuorovaikutusta ja pyytämään lausuntoja ohjelmakokonaisuudesta arviolta alkuvuodesta.
- Investoinnit väyläverkkoon ovat mittavia. Ensi vuonna käynnissä on lähes 60 suurta investointihanketta, yhteensä 3,2 miljardin euron arvosta. Liikenteelle saadaan ensi vuonna useita valmistuvia hankkeita. Hankkeet parantavat alueellisia logistisia yhteyksiä, sujuvoittavat arkea ja vahvistavat elinkeinoelämän kilpailukykyä. Pitkäjänteinen väyläinvestointien näkymä on myös edellytys toimialan tuottavuuden kehittymiselle. Välillisesti työllistämme 18 000 henkilöä.
- Sujuva raideliikenne on kapasiteetin hallintaa ja yhteistyötä. Ensi kesän suuret korjaustyöt ovat tiedossa joulukuussa, jotta liikennöitsijät voivat valmistautua kiertoreitteihin, häiriöihin ja tarvittaessa korvaaviin kuljetuksiin. Liikennekatkot hyödynnetään rataosilla mahdollisimman laajasti eri korjaustöihin, joten yhteensovitus tehdään hyvissä ajoin etukäteen ja kaikkia osapuolia kuullen. Verkkoselostusta päivitetään säännöllisesti.
- Meren saartamassa, pitkien etäisyyksien Suomessa toimiva väyläverkko on tärkeä osa huoltovarmuutta. Väyläviraston tärkeä tehtävä on osaltaan varmistaa sujuvat yhteydet myös poikkeustilanteessa. Harjoittelu, tiivis yhteistyö eri toimijoiden kesken sekä Suomessa että Pohjoismaissa, kehittämistarpeiden tunnistaminen ja niiden selvittäminen ovat osa varautumistyötä, jota virastossa tehdään.
- Ennakointi ja yhteistyö ovat toimivan liikenteen näkymättömiä taustatekijöitä. Sääennusteet, ennakointi ja suunnitelmat, sovitut toimintamallit, laatuvaatimukset ja yhteinen keskustelu tukevat yhteistä tavoitetta: Sujuva ja turvallinen liikenne ympäri vuoden, joka päivä.