Hyppää sisältöön

Maanteiden talviliikenne vaatii ennakoitavuutta

Julkaistu 24.11.2014

Suomen talviliikenne perustuu pitkälti ennakolta varautumiseen. Ennakoitavuutta vaaditaan niin teiden kunnossapitäjiltä kuin tienkäyttäjiltäkin. Talven liukkaita kelejä torjutaan vilkasliikenteisillä teillä suolauksella ja vähemmän liikennöidyillä teillä hiekoituksella. Myös alennetut nopeusrajoitukset lisäävät liikenneturvallisuutta talvisin.

Urakoitsijat varautuvat tulevaan talveen jo kesällä tekemällä tarkat auraus- ja toimintasuunnitelmat eri tilanteisiin. Lisäksi aurauskalusto laitetaan toimintakuntoon. Rankkojen lumisateiden sattuessa hoitourakoitsijat ovat varanneet normaalien yksiköiden lisäksi 1-3 tienhoitoyksikköä enemmän. Urakoitsijat seuraavat ahkerasti nykyisen tilanteen lisäksi myös sää- ja keliennusteita. Esimerkiksi teiden suolaus voidaan sääennusteiden perusteella aloitta jo ennen kuin tiet muuttuvat liukkaiksi. Urakoitsijat ovat jatkuvassa valmiustilassa lokakuun alusta aina huhtikuun loppuun asti.

Myös autoilijoilta vaaditaan varautumista talviolosuhteisiin. Autoilijoiden tulee aina matkaan lähtiessään ottaa huomioon sen hetkinen sää ja muistaa, että talvi- ja kesäolosuhteet eroavat hyvin paljon toisistaan.

- Tienkäyttäjillä on aina myös itsellään suuri vastuu omasta liikkumisestaan. Vaikka kunnossapito hoidetaan tehokkaasti, niin esimerkiksi lumisateen tai liukkauden aikaan olosuhteet voivat olla hetkittäin huonoja, koska kunnossapitoajoneuvot eivät ehdi joka paikkaan yhtä aikaa, muistuttaa Liikenneviraston kunnossapidon kehittämisyksikön päällikkö Pekka Rajala.

Liukkautta torjutaan suolalla ja hiekoituksella

Maanteillä liukkautta torjutaan teiden suolauksella, joka on Suomen olosuhteissa ainut vaihtoehto varsinkin vilkasliikenteisillä teillä. Suolauksella paljaalta tienpinnalta saadaan poistettua jää ja palautettua liikenteelle tarpeen mukainen kitka. Liikenneturvallisuuden kannalta on järkevintä hyödyntää asfaltin omaa kitkaa. Suolauksen ansiosta tienpinta on talvisinkin tarpeeksi pitävä ja liikenne on turvallista ja sujuvaa.

Suolauksen määrässä huomioidaan aina liikenneturvallisuus sekä ympäristövaikutukset. Suolausta onkin vähennetty useilla pohjavesialuilla, ja aroilla alueilla on ympäristövaikutuksien takia siirrytty formiaattien käyttöön. Formiaatti valmistetaan orgaanisesta muurahaishaposta, ja se hajoaa hyvin luonnossa neutraaleiksi ainesosiksi. Autoilijan näkökulmasta suola ja formaatti vaikuttavat samalla tavalla tien ajettavuuteen.

Vähemmän liikennöidyillä teillä turvaudutaan suolauksen sijaan hiekoitukseen. Kun liikennettä on vähemmän ja nopeusrajoitukset matalammat, pysyy lumikerros tienpinnassa paremmin ja hiekalla on pinta, johon tarttua.

Ilmoita häiriöistä liikenteessä

Tienkäyttäjät voivat ilmoittaa vakavista keliongelmista ja häiriöistä Tienkäyttäjän linjalle 0200 2100, josta häiriöt välitetään suoraan maantietä hoitavalle urakoitsijalle. Liikkumista vaarantavat ja merkittävästi haittaavat puutteet korjataan mahdollisimman nopeasti.

Liikennevirasto ja alueelliset ELY-keskukset tilaavat kunnossapitäjiltä tiettyä laatutasoa, jonka toteutuksesta vastaavat useimmissa tapauksissa alueurakoitsijoiden aliurakoitsijat.
 


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta