Maanteiden ennakkosuolaus on erityisen tärkeää juuri nyt
Julkaistu 30.11.2022 9.00
Maanteiden suolauksesta tulee usein kansalaispalautetta. Jos luvassa on erittäin liukkaaksi muuttuvaa keliä, aloitetaan suolaus jo hyvissä ajoin. Nyt maanteillä tehdään tärkeitä ennakkosuolauksia, joiden avulla mahdollistetaan pienet kerta-annokset. Suolauksen ansiosta päätiet pysyvät paljaina suuren osan talvikaudesta.
Ennakkosuolaus mahdollistaa pienet kerta-annokset. Jäätyneelle tienpinnalle suolaa jouduttaisiin levittämään huomattavasti enemmän, mikä aiheuttaisi märkiä tienpintoja.
Suolaa lähinnä vilkkaimmille teille
Pääasiassa suolaa käytetään vilkkaimmilla teillä, noin 9 500 kilometrillä Suomen maanteistä. Lisäksi keskivilkkailla teillä, reilulla 11 000 kilometrillä, käytetään liukkaudentorjunnassa sekä suolaa että hiekkaa. Muilla teillä (noin 57 000 km) sekä kävely- ja pyöräilyväylillä liukkautta torjutaan hiekoittamalla.
Suolauksella on helpompi saavuttaa tasalaatuinen ja korkea liukkaudentorjunnan taso. Vilkas liikenne poistaisi hiekan vilkkaalta tieverkolta nopeasti.
Tietyillä pohjavesialueilla käytetään suolan sijasta formiaatteja eli kemiallisia liukkaudentorjunta-aineita. Formiaatit ovat perinteistä tiesuolaa ympäristöystävällisempi mutta myös kalliimpi vaihtoehto.
Lisätietoja:
maanteiden kunnossapidon hankinnan asiantuntija Mika Terhelä, Väylävirasto
p. 029 534 3331, [email protected]
Lue lisää liukkauden torjunnasta
Katso ELY-keskusten video: Tiet kuntoon! Näin torjutaan liukkautta
Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta