Hyppää sisältöön

Luumäki-Imatra-ratahanke: Kolmen uuden alikulkusillan rakentaminen perusparannusosuudelle

Julkaistu 7.5.2021

Luumäki–Imatra -ratahankkeen perusparannusosuudelle rakennetaan yhteensä seitsemän uutta alikulkusiltaa. Näistä kolme, Oikotien, Hakalin ja Muukon sillat, kuuluvat samaan urakkaan. 

Oikotien alikulkusillalla aloitetaan tukiseinätyöt toukokuun lopulla.

Ratahankkeen perusparannusosuudella tarkoitetaan Luumäki – Joutseno-välillä tehtäviä nykyisen raiteen parannustöitä. Yhteensä 37 kilometrin pituinen perusparannusosuus on yksiraiteinen, mikä tekee ratarakentamisesta hitusen haastavampaa. Isommat työvaiheet täytyy kaikki tehdä liikennekatkoissa, kun liikennettä ei voida ohjata esimerkiksi toiselle raiteelle. 

Siltaurakka aloitettiin alkukeväänä, ja se valmistuu loka-marraskuun vaihteessa. Urakoitsijan, GRK Infran työmaapäällikkö Eemeli Tornin sanoin tiedossa on työntäyteinen kesä:

”Tämä on nopea urakka, teemme töitä myös öisin ja viikonloppuisin liikennekatkoissa. Intensiivinen urakka tarvitsee myös paljon resursseja,” hän kertoo.

Ensimmäisten katkojen aikana on jo tehty tukiseiniä Hakalin ja Muukon alikulkusilloilla. Porapaalutukset alkava viikolla 20 ja kestävät juhannukseen saakka. Kaikkien kolmen sillan osalta tehdään lisäksi kansien sivusiirtoja myös öisin loppukesästä. Urakka työskenteli läpi vappuviikonlopun, ja hyödynsi liikennekatkon muun muassa tekemällä tukiseinän ankkurointeja Muukossa. Oikotien alikulkusillalla aloitetaan tukiseinätyöt toukokuun lopulla.

”Jotkut työvaiheet, kuten porapaalutukset, aiheuttavat valitettavasti hetkellisesti melua ja tärinää lähiympäristöön. Melua aiheuttavia töitä tehdään juhannukseen asti, sitten helpottaa hetkellisesti,” Eemeli sanoo. 

Uudet alikulkusillat rakennetaan nykyisten siltojen vieressä, ja ne siirretään lopuksi sivusiirtomenetelmällä paikoilleen – vanhat sillat puretaan luonnollisesti ensin tieltä pois. 

”Hakalin silta siirretään ensin, arviolta viikolla 34 eli elokuun lopussa. Hakalin silta on niin kutsuttu maavarainen silta. Muukon ja Oikotien uudet sillat puolestaan siirretään paalujen päälle. Muukon uusi silta saadaan paikoilleen viikolla 36 ja Oikotien viikolla 38, eli siis syyskuun aikana. Siltojen siirtämiseen hyödynnämme liikennekatkoja,” Eemeli kertoo. 
 

 

Luumäki – Imatra -ratahankkeen liikennejärjestelyistä ja muista vaikutuksista lähiympäristöön tiedotetaan hankkeen Facebook-sivuilla ja kootusti hankkeen nettisivuilla:

https://www.facebook.com/luumakiimatra
https://vayla.fi/luumaki-imatra-ratahanke/hankkeen-liikennejarjestelyt 

Haastattelu on julkaistu Luumäki-Imatra-ratahankkeen uutiskirjeessä. Voit liittyä uutiskirjeen jakelulistalle tämän linkin kautta: tilaa uutiskirje.


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta