Hyppää sisältöön

Luumäki-Imatra-ratahanke: Talvi haastaa ratarakentajat…

Julkaistu 21.12.2021

Ratatyömaat hiljenevät usein talvisin. Töitä kuitenkin tehdään ympäri vuoden olosuhteiden niin salliessa, joten talven haastavat olosuhteet tulevat tutuiksi ulkona työskenteleville ratarakentajille. Tässä jutussa työmaapäällikkö Toni Jauho GRK Infra Oy:ltä kertoo, kuinka rakennusurakka 2:lla varmistetaan turvallinen työskentely talviolosuhteissa. GRK rakentaa Rauhan aseman ja Imatran tavara-aseman väliselle osuudelle kaksoisraiteen sekä useita siltoja.

Lämpötilan laskiessa otetaan käyttöön paksummat työvaatteet suojaamaan kylmyydeltä. Kovemmilla pakkasilla taukoja pidetään useammin, jolloin työntekijät pääsevät sisätiloihin lämmittelemään. Liukas ja jäinen maa näkyy erilaisina nyrjähdyksinä ja kaatumisina turvallisuuspoikkeamatilastoissa. Niitä pyritään estämään puhdistamalla kulkuväylät lumesta ja hiekoittamalla ne. Myös oikeilla kenkävalinnoilla on merkitystä. 

"Talvella melkeinpä tärkein suojavaruste on nastalliset tai kitkapohjallisen turvakengät. Turvakenkien tulee olla varrelliset", kertoo Toni.

Lyhyt valoisa aika ei vaikuta työaikoihin, sillä kaikkia urakan töitä voidaan tehdä myös pimeän aikaan. Työmaavalaistusta kuitenkin lisätään talvisin. Työympäristön lisäksi myös työntekijöiden on oltava havaittavissa pimeässä. Työvaatteissa on oltava riittävästi heijastavaa pintaa sekä vaatteiden värityksen on oltava helposti näkyvä. 

9.12.2021 otetussa kuvassa on meneillään Vuoksenniskantien alikulkusillan muottityöt. Timpureina Jarno Tiilikainen ja Kaido Kägu - pakkasta on kunnioitettavat -23 astetta!

Työmaalla huolehditaan myös urakan ulkopuolisten turvallisuudesta. Rakennusurakka 2:n siltatyömaat sijaitsevat yleisen liikenteen teiden välittömässä läheisyydessä, joten niiden talvikunnossapitoon kiinnitetään erityistä huomiota.

"Olemme käyneet siltakohteet läpi yhdessä kunnossapitäjän kanssa ja varmistaneet, että läheiset tiet mahdutaan auraamaan ja hiekoittamaan", Toni mainitsee.

Talvi ei ole haaste vain ihmisille, sillä kova pakkanen voi hajottaa työkoneita. Talvi aiheuttaa haasteita myös työnsuunnitteluun. Esimerkiksi routiva maa keskeyttää radan päällysrakennetyöt. Viime talvena lunta ja routaa riitti pitkälle kevääseen, joten rakennusurakka 2:n työmaalla oli täysi talvitauko ja rakennuskausi saatiin täyteen vauhtiin vasta huhtikuussa. Tänä talvena töitä jatketaan urakan siltakohteissa sääolosuhteet huomioiden. Talvi ei olekaan otollisinta aikaa rakentajan näkökulmasta.

"Puolipilvistä ja +15 celsiusastetta. Ei ole liian kuuma eikä kylmä, ja kaikki työt voidaan tehdä", vastaa Toni kysyttäessä hänelle mieluisinta säätä rakentamiseen.

… mutta talvi saa tulla

Osa hankkeen työmaista hiljenee täysin talvikuukausiksi, sillä lumen ja jään alla on mahdotonta rakentaa rataa. Esimerkiksi päällysrakenneurakka 3 on jo kirjoitushetkellä talvitauolla.  

"Työt jatkuvat ensi vuonna huhtikuun alussa kunhan sää lämpenee. Jopa neljän kuukauden mittainen tauko tekemisessä on pitkä, mutta se on otettu huomioon rakennussuunnitelmissa ja työvaiheistuksessa", työmaapäällikkö Ville Suorsa NRC:ltä kertoo. 

Ennen kuin työmaa laitetaan kokonaan säppiin, on esimerkiksi rakennustarvikkeet varastoitu kontteihin, sekä työmaa-alue siistitty. Lisäksi työmaa on merkinnyt mahdollista aurausta ja muuta talvella tapahtuvaa liikennettä varten merkintöjä aurauskepeillä. 

Talvikausi ei kuitenkaan ole pelkkää lomailua rakentajille.  

"Hallinnolliset työt sekä tietenkin tulevien työvaiheiden suunnittelu pitää meidät työn touhussa, vaikkei työmaalle pääsekään. Asensimme tänä vuonna kuusi niin sanottua lyhyttä vaihdetta, ensi toukokuun lopussa asennetaan vielä kaksi pitkää vaihdetta Törölässä. Talvikatkon päätyttyä aloitamme valmistelevat työt", Ville sanoo.


 

Juttu on julkaistu Luumäki-Imatra-ratahankkeen uutiskirjeessä. Voit liittyä uutiskirjeen jakelulistalle tämän linkin kautta: tilaa uutiskirje