Hyppää sisältöön

Liikennevirasto allekirjoitti sopimuksen perusjäänmurtajan tilaamisesta Arctech Helsinki Shipyardin kanssa

Julkaistu 14.2.2014

Jäänmurtoavustuksen toimivuus ja kustannustehokkuus ovat Suomen elinkeinoelämän ja ulkomaankaupan kriittisiä kilpailukykytekijöitä. Liikenneviraston tehtävänä on turvata talvimerenkulun edellytykset ja huolehtia elinkeinoelämän merikuljetusten tehokkaasta ympärivuotisesta toimivuudesta.
 

Suomesta on poistumassa jäänmurtokapasiteettia lähivuosina. Jotta riittävä kapasiteetti ja Suomen jäänmurron kustannustehokkuus voidaan varmistaa, uuden perusjäänmurtajan rakennuttaa Liikennevirasto. Murtajan operointi kilpailutetaan.
"Perusjäänmurtaja tulee Liikenneviraston omistukseen. Tavoitteenamme on, että uuden murtajan myötä avautuva liiketoimintamalli edistäisi toimivan kilpailun syntymistä. Suomen jäänmurtotoiminta avattiin kilpailulle jo vuonna 2004. Kilpailun avaamisesta huolimatta toimivia markkinoita eikä tavoiteltua tehostumista ole käytännössä syntynyt", sanoo Liikenneviraston pääjohtaja Antti Vehviläinen.

Murtajahankinnan hinta on yhteensä 123 miljoonaa euroa. Hankkeelle on myönnetty EU-tukea 24 miljoonaa euroa, minkä ansioista valtion rahoitusosuus pienenee selvästi.

Murtajan rakentaa Arctech Helsinki Shipyard Oy. "Olemme hyvin iloisia, että pääsemme rakentamaan Liikennevirastolle uutta perusjäänmurtajaa ja näin työllistämään meriteollisuutta. Tilauksen varmistuminen Suomeen on arktisen osaamisen ja koko laivanrakennusklusterin kannalta hyvin merkittävä asia", sanoo Arctech Helsinki Shipyard Oy:n toimitusjohtaja Esko Mustamäki.

Uusi jäänmurtaja luovutetaan Liikenneviraston käyttöön vuoden 2016 alkuun mennessä.

Faktoja uudesta perusjäänmurtajasta
 

Liikenneviraston tilaaman murtajan on suunnitellut Aker Arctic Technology ja ILS. Laiva edustaa uusinta huipputeknologiaa ja se on suunniteltu erityisesti Itämeren vaativimpaan jäänmurtoon.

Murtajalla on öljyntorjunta- ja hätähinausvalmius sekä talvi- että kesäkäyttöön vaativiin avomeriolosuhteisiin, joten se on ympärivuotisessa käytössä varmistamassa Itämeren merikuljetusten turvallisuutta.

Murtaja toteutetaan niin, että se käyttää polttoaineena sekä dieseliä että LNG:tä, eli nesteytettyä maakaasua, mikä pienentää sen päästöjä ja polttoainekustannuksia. Laiva on maailman ensimmäinen LNG-käyttöinen murtaja, ja siihen suunnitellut uusimmat innovaatiot edistävät kansainvälisesti suomalaista aktista osaamista.

Havainnekuvia jäänmurtajasta


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta